Na al de beschikking te hebben gehad over een zeer complete preview versie is het interessant hoe de uiteindelijke versie van Moto GP voor de PSP hiervan verschilt. De game was duidelijk al in de eindfase, dus de verwachting is dat de eerdere impressie behoorlijk representatief is. Toch gingen we nog even goed zitten voor het eindproduct en presenteren we nu ons eindoordeel.

 


Na al de beschikking te hebben gehad over een zeer complete preview versie is het interessant hoe de uiteindelijke versie van Moto GP voor de PSP hiervan verschilt. De game was duidelijk al in de eindfase, dus de verwachting is dat de eerdere impressie behoorlijk representatief is. Toch gingen we nog even goed zitten voor het eindproduct en presenteren we nu ons eindoordeel.

En die impressie blijkt inderdaad spot on te zijn. Voor de kopers van Moto GP zal dit zowel positief als negatief uitvallen. Zo is het jammer dat de physics van de motoren niet zijn veranderd. Ze zijn nog even realistisch als ooit, maar in de simulatie-instelling gaan de tekortkomingen van de PSP toch duidelijk worden. Het gebrek aan een tweede analoge knop is een duidelijk gemis in deze game. Vooral bij het gas geven is er de noodzaak om te kunnen doseren. Dit is iets wat met de digitale besturing niet mogelijk is. Dit heeft als gevolg dat de motor bij het uitkomen van de bocht bijna zonder uitzondering gaat driften. Door snel achter elkaar de gasknop in te drukken, is dit te verhelpen, maar het effect is niet optimaal. Er is een optie aanwezig om de motor minder realistisch te laten rijden, zodat het geven van gas geregeld wordt door de computer. Maar dit resulteert ook in het minder realistisch worden van andere aspecten van het gedrag van de motor. Nu klinkt dit misschien wat negatief, maar het ligt er echter maar net aan de speler of het een probleem is. De mensen die superrealisme verwachten zullen dit niet krijgen, maar de mensen die gewoon zonder al teveel poespas willen racen, kunnen dit met plezier doen.


De physics tijdens een botsing of slippartij zijn gelukkig verbeterd. Het is nog steeds moeilijk om na een botsing met een andere rijder onderuit te gaan, maar een frontale botsing tegen een muur is inmiddels wel fataal. Het is goed om te zien dat de makers dit hebben veranderd. Het is ook mooi om te zien dat een typische “high sider” is te maken in Moto GP. Een high sider doet zich voor wanneer de achterband na het verlies van grip ineens weer grip krijgt met als gevolg dat de motor plus rijder gelanceerd worden. Het gevolg is in het echt een behoorlijk ernstige smak, maar in de game een goed uitgevoerde animatie met een smak als gevolg.

Moto GP is een redelijk complete game geworden. Zowel de motoren uit het 2005- als het 2006-seizoen zijn aanwezig. Het is echter wel jammer dat de lichtere klassen (125 en 250 cc) afwezig zijn. Deze klassen brachten de nodige variatie met zich mee in de grote broer op de PS2. Ook zijn er niet zoveel tracks in de PSP-versie van de game als in de voorganger op de PS2. De meeste mensen zullen waarschijnlijk de meeste tijd door brengen in arcade of seizoenmode. De namen spreken voor zich. In arcade kun je ervoor kiezen korte races te doen met motoren naar keuze. Seizoen laat je een heel seizoen meedoen in de Moto GP. Hierin kan ervoor gekozen worden om naast de race aan alle trainings- en kwalificatiesessies mee te doen. Verder is er nog te kiezen voor een time-trial mode. Verdere modes zijn bestemd voor het multiplayer aspect.

De multiplayer van Moto GP is met maximaal acht spelers alleen over een lokaal Wi-Fi netwerk te spelen. Dit heb ik echter niet kunnen testen, maar het is aan te nemen dat dit zonder problemen kan worden gedaan. Een game sharing-optie is echter niet aanwezig, dus het is voor alle spelers wel nodig om zelf een game te hebben.

Grafisch ziet de game er, behalve de hoekige banden, goed uit. Motoren worden gedetailleerd weergegeven en het is mogelijk om behoorlijk ver voor je uit te kijken. En hoewel vaak niet alle motoren op het startveld in beeld zijn, is er wel altijd het gevoel dat er veel motoren meedoen. Het geluid van de motoren is niet uitzonderlijk te noemen, maar een koptelefoon helpt wel de geluidskwaliteit te verbeteren.

Uiteindelijk is Moto GP een game geworden voor gamers die het niet zo op realisme hebben. De AI is wel uitdagend en zal zorgen voor leuke races. Bovendien zijn de crashes vermakelijk om te zien. De game biedt verder genoeg opties om je bezig te houden. Toch zorgt het gebrek van de andere raceklassen en het kleine aantal tracks voor het gevoel dat er meer in deze game had kunnen zitten.