De Age of Empires franchise is één van de grote in de games-industrie. De serie bestaat uit bijna alleen maar goede strategie games en is inmiddels bij deel drie in de serie beland. Dit laatste deel heeft onlangs een uitbreiding gekregen genaamd The WarChiefs. Nieuwe units, drie nieuwe speelbare rassen en een gloednieuwe singleplayer campagne moeten Age of Empires III opfrissen.

Persoonlijk wist Age of Empires III me het minst lang te boeien van alle delen uit de serie. Waarom dit kwam weet ik eigenlijk niet, iets was er gewoon net wat minder leuk aan. Grafisch zag het er sterk uit, de gameplay zat goed in elkaar en er zaten wat leuke aparte nieuwe dingetjes in. Maar die stemmetjes, dat was wel een punt van ergernis. Maar goed, dat was het vorige deel. Nu zijn er de WarChiefs, drie verschillende indianenstammen waarmee je mag gaan knokken tegen de bleekgezichten.

Uch!
Als je altijd al vond dat de Europese machten in het origineel nogal veel op elkaar leken, dan zul je aangenaam verrast worden door de WarChiefs. De drie stammen verschillen namelijk veel van elkaar. De Iroquois lijken nog het meeste op de oude Europese machten, omdat zij ook nog met hun eigen artillerie stoeien. Elke stam heeft zijn eigen dingen. Zo hebben de Iroquois de zogenaamde Fire Pit, zijn de Sioux gespecialiseerd in cavalerie en is hun leger extra snel op te bouwen, en hebben de Aztecs juist geen paarden, maar maken ze dat weer goed met hun superieure infanterie.

Naast dat alles is er ook een lading nieuwe helden bijgekomen. Tevens is er bij de stammen de Tribal Council. Het equivalent van de "Home City" van de Europese machten. De Tribal Council bestaat bij de Sioux en de Iroquois uit de Chief, War Leader, Shaman, Wise Woman en als laatste de Messenger. De Tribal Leaders hebben elk hun eigen functies en mogelijkheden. Zo kan er één een kudde buffels aan laten voeren, welke je vervolgens kunt doden voor het voedsel. Zo draagt de Council een steentje bij aan het opbouwen van je basis en leger.

De nieuwe campagne neemt je mee naar de begindagen van de Amerikaanse geschiedenis. De missies verschillen veel van elkaar, wat de campagne boeiend houdt. Tevens is het naspelen van waargebeurde scenario's altijd leuk. Missies als voedsel rapen in de hongerwinter van Valley Forge of meestrijden in de War of Independance geven de game net wat extra’s. Zo zijn er nog veel meer scenario's, maar om de spanning enigszins te behouden, ga ik die niet allemaal verklappen. De verschillende scenario's in de campagne zijn aan elkaar geregen door kleine filmpjes die er schitterend uitzien, maar helaas komt hier ook weer de afschuwelijke voice-acting terug.

Same old, same old
WarChiefs ziet er nog altijd goed uit. De details zijn heel mooi uitgewerkt, maar dat was Age of Empires III voor de WarChiefs ook al. Het is jammer dat er weinig tot niets veranderd is, terwijl daar toch best wel de mogelijkheid voor was. Niet dat het uitmaakt, het gaat immers gaat om de gameplay en die levert  WarChiefs meer dan genoeg.

Want ik heb het nog niet gehad over de mogelijkheid om een revolutie uit te roepen. Wanneer je een revolutie uitroept, pakt elke unit van jou de wapens op en krijg je nieuwe militaire eenheden. Je productiemogelijkheden zakken echter helemaal terug naar nul. Lukt het je om je vijand met die laatste duw naar voren nog te verslaan, dan is alles in orde, maar lukt dat je niet: dan ben je de pisang.

Ook zijn er nieuwe mogelijkheden om spelers te laten winnen, zoals de Trade Monopoly. Dat betekent dat als de trade stations in handen vallen van een enkele speler, deze speler de game zal winnen omdat hij het alleenrecht op de handel heeft. Dit leidt er dus toe dat de speler niet langer kan blijven wachten in zijn kasteel met alle units achter zich, maar daadwerkelijk op jacht zal moeten gaan naar de tradeposts. Dit brengt het spel wat meer in balans en dat is precies het idee van de uitbreiding lijkt het wel.

Kortom: de WarChiefs is een hele goede uitbreiding voor Age of Empires III. Er is er geen half werk geleverd en je kunt weer vooruit met het masteren van nieuwe strategieën, nieuwe rassen en nog veel en veel meer. De slechte voice-acting is behouden gebleven, maar dat is dan ook één van de weinige nadelen. WarChiefs goed zijn. WarChiefs bleekscheten lesje leren. WarChiefs begraven vredespijp. Uch!