Review: The Sims 2: Huisdieren (PC)

De Sims 2: Huisdieren, is na Nachtleven, Studentenleven en Gaan het Maken alweer de vierde expansie voor EA’s verkoopkanon de Sims 2. In deze expansie staan, de weinig inventieve naam zegt het al, huisdieren als maatjes voor je Sims centraal. Met ‘Huisdieren’ speelt EA direct in op de vraag van de Sims 2-community, die al sinds de release van het originele spel om viervoeters schreeuwde. Beantwoordt ‘Huisdieren’ de behoeften van de spelers of is de expansie om te janken zo slecht?

Gamers best friends are here!

De Sims 2: Huisdieren, is na Nachtleven, Studentenleven en Gaan het Maken alweer de vierde expansie voor EA’s verkoopkanon de Sims 2. In deze expansie staan, de weinig inventieve naam zegt het al, huisdieren als maatjes voor je Sims centraal. Met ‘Huisdieren’ speelt EA direct in op de vraag van de Sims 2-community, die al sinds de release van het originele spel om viervoeters schreeuwde. Beantwoordt ‘Huisdieren’ de behoeften van de spelers of is de expansie om te janken zo slecht?

Door Jolanda Reek en Frans Coehoorn

Eerste indruk…
Het eerste wat opvalt aan de aanvulling is dat, in tegenstelling tot zijn voorgangers, Huisdieren exclusief op DVD-Rom is uitgebracht. Een groot voordeel voor de snelheid van het installeren en laden, maar een nadeel voor mensen die de Sims 2 op een ietwat verouderd systeem, zonder DVD-Rom, spelen. Wat toch vaak het geval kan zijn, gezien de doelgroep van de Sims 2.


Wat daarna opvalt aan de aanvulling, zijn de verbeterde laadtijden, zowel tijdens het inladen, het hoofdscherm als ingame zelf. Waar het originele spel draaide als een tierelier, maakte Studentenleven en Gaan het Maken het spel toch wel erg zwaar, maar dat is bij deze dus weer verbeterd. Een gevolg hiervan is dat het spel weer zonder problemen op hoge grafische settings gespeeld kan worden. Olee!

Honden en katten…
Natuurlijk valt ook de nieuwe toegevoegde content direct op, in de vorm van, juist, huisdieren en huisdier gerelateerde spulletjes. In de vorm van vissen in een aquarium kon je in het originele spel ook al huisdieren hebben, maar de expansie brengt dit idee naar een hoger niveau. In Huisdieren kun je kiezen uit honden en katten, en zijn je huisdieren niet langer onderdeel van je meubilair, maar zijn ze daadwerkelijk hun eigen Sims geworden, met eigen skills, motivations en zelfs carrières. Net als menselijke Sims kun je een huisdier creëren in het daarvoor bedoelde ‘maak familie’-menu, en kun je ze volledige aanpassen naar je eigen wensen: jong of oud, dik of dun. Zo kun je honden en katten zo natuurgetrouw mogelijk namaken, of kun je je eigen ‘freak of nature’ ontwerpen.


De huisdieren; net zo ludiek als hun baasje?

Het verbouwen van koppen, lichamen, vachten en staarten is een hilarische bezigheid, waar aardig wat uren in kan sluipen. Het aanpassen van de vacht is vooral een interessant gegeven, omdat de vacht werkt in lagen die over elkaar heen liggen. Je kan maar doorgaan met het aanmaken van nieuwe lagen over nieuwe lagen, waardoor je strepen met stippen en spikkeltjes kunt combineren. Voor degenen die hier allemaal geen zin in hebben: de mogelijkheid bestaat ook om voorgemaakte rassen te selecteren. Vervolgens kun je uit een rij afzichtelijke halsbanden kiezen, die als nut hebben dat je nieuwe familielid niet de poten neemt, en mocht dat onverhoopt toch gebeuren, hij terug op je deurmat gedropt wordt.



Na het kiezen van het uiterlijk voor je huisdier, mag je het sterrenbeeld, oftewel de persoonlijkheid van je huisdier, beslissen. De keuzes bestaan uit slim-dom, hyper-lui, onafhankelijk-aanhankelijk, agressief-passief, vies-schoon of je kunt de gulden middenweg kiezen. De intelligentie van je huisdier bepaalt hoe snel deze nieuwe skills of kunstjes leert, de activiteit van je huisdier bepaalt zijn beweeglijkheid, de mate van afhankelijkheid bepaalt hoe gesteld het dier is op bemoeienis, de agressie van je huisdier bepaalt of je huisdier van zich af zal bijten of met de staart tussen de poten er vandoor gaat en de persoonlijke hygiëne van je huisdier bepaalt of hij liever in een vuilnisbak grut of in bad zit.


Behalve een compleet nieuwe familie te maken, bestaande uit mensen en dieren, is het ook mogelijk om enkel dierenfamilies te scheppen die je vervolgens met een bestaande familie samenvoegt. Andere manieren waarop je huisdieren binnen kunt halen zijn de dierenwinkels, de adoptie service en ze van de straat plukken, waar de straathonden en –katten om liefde huilen.

Sim-Pet relaties…
Hebben je huisdieren eenmaal een veilig onderkomen, dan kan de pret beginnen. Menselijke sims kunnen interacties aangaan met huisdieren door liefde te geven, waarbij je het huisdier aait, een traktatie geeft, knuffelt of in de lucht gooit (en weer opvangt...), wat het vriendschapsniveau met je huisdier positief beïnvloed. Daarnaast kun je je huisdier straffen of juist prijzen voor bepaald gedrag dat het uitvoert, waardoor het opgevoed wordt met dit gedrag. Eenmaal aangeleerd, is ongewenst gedrag lastig af te leren, dus laat die beesten alsjeblieft niet aan je bankstel knagen en jaag ze meteen weg als ze ook maar kwijlend naar je bord met eten staren.


Een belangrijk punt van de opvoeding is ook hoe huisdieren met elkaar omgaan, vooral agressieve huisdieren zullen om hun territorium vechten en andere dieren aanvallen. Handig als je een inbreker hebt, minder handig voor de sfeer in huis. En als je beestjes elkaar niet mogen, zal er van puppies of kittens ook weinig terecht komen. Gelukkig kunnen Sims, indien zij het daarvoor benodigde vriendschapsniveau bereikt hebben, huisdieren commando’s geven, waaronder het ‘speel met... (naam ander huisdier)'-commando, waardoor je huisdieren er min of meer toe dwingt lief voor elkaar te zijn.

Als laatste kunnen honden, maar wonderbaarlijk genoeg ook katten, kunstjes leren zoals dood liggen, pootje geven, blijf, en ‘zingen’, wat echt geen gehoor is. Zodra je honden en katten genoeg commando’s en kunstjes kennen, moet je de krant eens oppakken en een carrière of baantje voor je viervoeter zoeken. Zo kunnen die kleine ratten eindelijk iets terug doen voor je goede zorgen.

Met sporadisch vreemd gedrag

Gemuteerde knaagdieren…
Of het nu hamsters, cavia’s of konijnen zijn: de knaagdieren die je naast honden en katten in ‘Huisdieren’ tegenkomt zijn volstrekt niet normaal. Ze zijn hyperactief, rennen de godganse dag rond in hun molentje, vreten viermaal hun gewicht per dag en zien eruit alsof ze als testratten uit een laboratorium ontsnapt zijn met hun enge rode oogjes of panda gezicht. De papagaaien, die ook in ‘Huisdieren’ te vinden zijn, zijn dan weer een stuk gewoner, behalve dat ze er niét vandoor gaan al laat je het deurtje van de kooi open staan, zij ook viermaal hun gewicht eten en het daarna nog steeds presteren te vliegen zonder neer te storten en gewoon rustig met hond en kat onder een dak wonen zonder opgevreten te worden. De manier waarop Sims omgaan met deze dieren is ook enigszins vreemd; bij het ‘aaien’ van een knaagdier toont de animatie een ‘klopje’ op zijn hoofd waar het beest minimaal een hersenschudding van moet krijgen.


Niet te hard knijpen he!

Mierenneuken…

De minpuntjes van ‘Huisdieren’ zijn vooral te beschrijven als iets ‘vreemde’ keuzes van EA, maar nergens zijn er game-breaking issues te vinden. Het opnoemen van minpunten is letterlijk, om in de dierensfeer te blijven, mierenneuken. Zoals hierboven opgenoemd gedragen de huisdieren zich een tikkeltje vreemd, waardoor het spel soms enorm, en soms juist helemaal niet, realistisch is. Honden en katten reageren bijvoorbeeld wel uitgebreid op elkaar, maar katten doen geen poging om vissen uit de aquariums te hengelen, noch proberen ze een kippenboutje van de papagaaien te maken (is een papegaai een kip dan, hmm! -eindredactie). De optie bestaat om honden (en katten) mee uit wandelen te nemen, maar de optie bestaat niet om honden daar hun behoefte te laten doen, waardoor ze constant kuilen in de tuin graven en het daar doen.

Huisdieren, zelfs met de meest intelligente persoonlijkheid, letten niet op hun omgeving. Een familie uitbreiden met een baby doet ze niets en ze proberen bijvoorbeeld ook niet om hun poten in de openhaard te steken. En hoewel de persoonlijkheid van een dier invloed heeft op een Sim, heeft de persoonlijkheid van een Sim dan weer geen invloed op het dier. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of je een Knowledgde Aspiration Sim hebt of een Family Aspiration Sim, die, zou je denken, meer waarde zou moeten hechten aan een huisdier.


Naar de sterren en daar voorbij?
Hoewel ‘Huisdieren’ een vrij grote hoeveelheid spulletjes toevoegt aan het spel, zijn deze óf allemaal huisdier gerelateerd óf juist totaal niet. Zo heb je verschillende soorten speeltjes, manden en etensbakjes, maar het aantal Huisdierachtige spullen voor menselijke Sims is beperkt tot een paar karige vloerkleden en schilderijen. Dat betekent niet dat er niet veel nieuwe spullen zijn toegevoegd, juist wel, ze hebben alleen betrekking tot het heelal en niet tot huisdieren. Een spacey lichtgevende klok, een sterrenhemel, een dekbedovertrek, een kast, een lamp, alles is van de partij om je slaap- of huiskamer een futuristische look te geven. Maar de connectie met huisdieren ontgaat ons hier een beetje.

Customizen…
Qua customizen van het spel, iets waar de grote community voor zorgt, laat het spel helaas wat te wensen over. Zo kun je zelf ontworpen honden- en kattenrassen uploaden naar de ‘Sims exchange’, de officiële website waar modders hun creaties uitwisselen, maar het is niet mogelijk om ‘custom skins’  te ontwerpen, het model in de vachten aan te passen, of überhaupt nieuwe huisdieren toe te voegen aan het spel. Ik had wel schapen, varkens en stinkdieren willen hebben, waarvan de laatste overigens wel in het spel rondlopen, maar niet beschikbaar zijn als huisdier. Misschien iets voor een eventuele The Sims 2: Farm Expansion? De beperking in nieuwe huisdieren toevoegen is best jammer, want de community is juist waar de Sims 2 op leeft.

 




Conclusie
Al met al is de Sims 2: Huisdieren is een zeer geslaagde expansie geworden, die gedaan heeft wat het beloofde aan de community, namelijk echt levende huisdieren brengen. De katten en honden, en in mindere mate knaagdieren en papagaaien, voegen een nieuwe dimensie toe aan het spelen. Je kunt eindeloos bezig zijn met de beestjes, maar het mooiste is: het hoeft niet. In tegenstelling tot die irritante mensenbaby die zijn ouders tot wanhoop drijft met vieze poepluiers en slingerende flessen, kunnen katten en honden prima hun eigen gang gaan, zolang ze maar voorzien zijn in de basisbehoeften, een mandje, een gevuld etensbakje en een schone kattenbak. En de laatste twee hoef je niet eens zelf te vullen of schoon te maken, want de ‘Huisdieren’ heeft ook nog een soort ‘Pets Nanny’ die maar een telefoontje van je verwijderd is.

Tip de redactie