Werknemers van Epic Games, de studio achter het populaire schietspel Fortnite, moesten soms zeventig tot honderd uur per week werken, blijkt dinsdag uit onderzoek van gamesite Polygon.

Uit gesprekken met twaalf huidige en voormalige werknemers van Epic Games blijkt dat overwerken "regelmatig" voorkomt. Een van de bronnen zegt dat werknemers gedurende enkele maanden zeven dagen per week twaalf uur lang moesten werken.

Polygon beschrijft in een citaat van een van de bronnen dat "vijftig tot honderd mensen gemiddeld zeventig uur per week werken".

De geïnterviewden stellen dat het bedrijf onbeperkt vrije dagen biedt, maar dat het bijna onmogelijk is om daarvan gebruik te maken. "Als ik vrij neem, hebben andere mensen meer werkdruk", zegt de bron. "Niemand wil die persoon zijn."

Fortnite wordt voortdurend geüpdatet

Epic bracht Fortnite: Battle Royale in september van 2017 uit. In de game spelen honderd mensen online tegen elkaar. Ze worden op een eiland gezet en moeten vervolgens wapens en een uitrusting bij elkaar zoeken om elkaar te lijf te gaan. Wie als laatste overblijft, heeft het potje gewonnen.

Fortnite wordt doorlopend geüpdatet met (tijdelijke) toevoegingen, bijvoorbeeld voor wapens en kleding. Fortnite is in de basis gratis, maar enkele onderdelen van het spel zijn betaald, zoals Battle Passes, waarmee spelers gedurende een periode meer spullen kunnen vrijspelen.

Het constante updaten is volgens een bron het grootste probleem. De top van het bedrijf zou de game populair willen houden, nu ook games als Call of Duty en Battlefield een battle-royalemodus hebben.

Daarnaast moeten veranderingen direct worden doorgevoerd, zeggen de werknemers. "Een foutje moet meteen opgelost worden, maar ondertussen werken we ook aan de update van de week erop."

Hoge werkdruk bij makers van het spel

Van mensen die niet overwerken, zou het contract niet worden verlengd. Een woordvoerder van Epic zegt tegen Polygon dat "het vernieuwen van een contract wordt gebaseerd op de geleverde kwaliteit en de wil om door te werken als belangrijke deadlines gehaald moeten worden". Epic stelt dat een werknemer gemiddeld "nog geen vijf uur per week" moet overwerken.

Een hoge werkdruk is een veelgehoord probleem bij spelontwikkelaars. Eind 2018 schreef Kotaku dat werknemers van Rockstar Games - de maker van populaire games als Grand Theft Auto 5 en Red Dead Redemption 2 - in het verleden vaak tachtig uur per week moesten werken.

Recent kwam ook BioWare in het nieuws, vanwege de rommelige ontwikkeling van het spel Anthem. Ook in dit geval zouden werknemers maandenlang hebben overgewerkt.