Een programma kan Doom-levels maken op basis van omgevingsdata die een Roomba-stofzuiger in huis verzamelt.

Gameontwikkelaar Rich Whitehouse heeft het programma Doomba geschreven, schrijft de ontwikkelaar op zijn website. Daarmee worden Roomba's gebruikt om levels te maken in de stijl van het klassieke 3D-schietspel Doom.

Moderne Roomba-stofzuigers gebruiken technologie waarmee ze de omgeving in kaart kunnen brengen, zodat ze weten waar muren zijn en meubels staan, zonder er steeds tegenaan te botsen. Het programma kan die informatie aflezen en zet de 3D-kaart om in een Doom-level.

Whitehouse werkt zo'n twintig jaar in de gamesindustrie. De ontwikkelaar werkte mee aan onder meer Prey en Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast. Ook ontwikkelde hij de software Noesis, waarmee modellen tussen programma's gewisseld kunnen worden.

Noesis wordt ook gebruikt voor Doomba. Gebruikers kunnen de data zelf inladen in het programma om te zien hoe hun huiskamer er als Doom-level uit zou zien.

De ontwikkelaar zegt de Doomba alleen getest te hebben met een Roomba 980. Met andere Roomba's werkt het mogelijk niet of minder goed.