Een Amerikaanse toezichthouder gaat zogenoemde lootboxen in games onderzoeken. Spelers kunnen upgrades krijgen als ze zulke digitale schatkisten kopen. Van tevoren weten ze niet wat er in deze lootboxen zit.

De autoriteit vreest dat het fenomeen erg lijkt op gokken, omdat spelers steeds meer geld kunnen spenderen om een willekeurige buit te bemachtigen, meldt The Washington Post.

Soms moet er met echt geld worden betaald voor het openen van een lootbox. Games werken ook vaak met eigen virtuele valuta's, zoals munten, diamanten of punten. Om een lootbox te openen, betalen spelers met deze virtuele betaalmiddelen, die op hun beurt vaak met echt geld gekocht moeten worden.

"Kinderen zijn met name vatbaar voor zulke aankopen in games, die vaak gezien worden als een integraal onderdeel van videogames", zegt politicus Maggie Hassan tegen The Washington Post.

De Amerikaanse belangenbehartiger voor de game-industrie ESA noemt de lootboxen geen gokmechanisme. "Ze hebben geen waarde in de echte wereld en het is altijd optioneel op ze te kopen."

Lootboxen in Nederland deels verboden

In april oordeelde de Nederlandse Kansspelautoriteit dat lootboxen in sommige gevallen verboden zijn. De toezichthouder stelt dat de virtuele schatkisten illegaal zijn als spelers de buit, zoals voorwerpen, vervolgens weer voor echt geld kunnen doorverkopen.

Games waarin de inhoud van schatkisten niet verkocht kan worden, overtreden de Nederlandse wet niet. Toch is de Kansspelautoriteit kritisch over het fenomeen, omdat de visuele effecten en geluiden veel weg hebben van gokken met een fruitautomaat.