De Nederlandse markt voor games is nog grotendeels onontgonnen gebied voor adverteerders. Games zullen dit jaar goed zijn voor een omzet van 1 miljard euro en dat bedrag zal alleen maar stijgen.

Omdat gamers weinig traditionele media gebruiken, hebben adverteerders nog moeite hen te bereiken, schrijft advieskantoor PwC in een nieuw rapport over de media- en entertainmentsector.

Die media- en entertaimentmarkt, die vorig jaar een omvang had van bijna 9,4 miljard euro, zal tot 2022 jaarlijks met circa 3 procent groeien. Maar de onderlinge verschillen zijn groot.

Zo moet de sector het vooral van digitaal vermaak en spelletjes hebben. Niet-digitale media zoals kranten en tijdschriften krijgen te maken met krimp. Adverteerders moeten volgens PwC meer aandacht besteden aan games als advertentieplatform.

Games worden steeds vaker digitaal verkocht

PwC ziet dat de verkoop van games steeds meer digitaal gaat. Zo besteden meer Nederlanders geld aan upgrades van hun spelletjes via internet.

Onder andere dankzij de opkomst van virtual reality zal de populariteit van games voorlopig nog wel toenemen, maar adverteerders moeten dan wel op tijd inspelen op die nieuwe platforms, stelt het onderzoeksbureau.

Daarbij wordt nog een andere kanttekening geplaatst. De solide groei van media en entertainment in Nederland is deels te danken aan de goede internetverbindingen. Om dat vol te houden, moet de netwerkcapaciteit in de toekomst wel meegroeien met het stijgende dataverbruik.