Gameontwikkelaar Blizzard heeft met de verkoop van een speciaal voorwerp in de game Overwatch ruim 12,7 miljoen dollar opgehaald voor borstkankeronderzoek.

Dat meldt Blizzard dinsdag. De ontwikkelaar verkocht in mei twee weken lang een zogenoemde skin voor Overwatch-personage Mercy. Het personage heeft genezende eigenschappen en kon tijdelijk worden voorzien van een roze kostuum.

Spelers konden de roze skin voor Mercy tussen 8 en 21 mei kopen voor 15 euro. Daarnaast heeft Blizzard naar eigen zeggen duizenden speciale T-shirts verkocht. Het gros van het geld is waarschijnlijk opgehaald met de verkoop van de skin. Het volledige bedrag gaat naar de Breast Cancer Research Foundation.

Normaal gesproken bekostigt Blizzard de ontwikkeling van Overwatch met de verkoop van skins en andere cosmetische voorwerpen zoals stickers en uitspraken die personages kunnen doen, die vooral via omstreden lootboxen worden verkocht. Spelers betalen een vast bedrag voor deze digitale 'schatkistjes', waarvan de inhoud van tevoren niet bekend is.

Overwatch verscheen in mei 2016. In de game nemen spelers het in teams van zes personages tegen elkaar op. Ze kiezen daarbij uit een groeiend aantal uiteenlopende helden met eigen sterke en zwakke punten.

De populaire game krijgt elke paar maanden een nieuw personage, nieuwe spelmodus of nieuw level zonder dat spelers daarvoor hoeven bij te betalen.