Games overtreden de Nederlandse gokregels met het aanbieden van 'lootboxen', virtuele schatkistjes waarmee spelers willekeurige voorwerpen of upgrades kunnen verzamelen.

Dat oordeelt de Kansspelautoriteit, die het fenomeen van lootboxen sinds november onderzoekt, meldt de NOS.

De Kansspelautoriteit onderzocht tien games met lootboxen. Bij vier van de spellen waren de voorwerpen via externe handelsplaatsen weer voor echt geld te verkopen. Dat levert de virtuele voorwerpen een economische waarde op. Spelers zouden zeldzame voorwerpen voor veel geld kunnen doorverkopen.

De games FIFA 18, Dota 2, PlayerUnknown's BattleGrounds en Rocket League bieden lootboxen aan waarbij de voorwerpen daarna weer doorverkocht kunnen worden.

Spelers die een lootbox openen, weten in veel gevallen van tevoren niet welk voorwerp zij krijgen. De lootboxen hangen vaak samen met virtuele valuta, zoals munten of edelstenen, die op hun beurt weer met echt geld gekocht moeten worden.

De waakhond maakt vooralsnog niet bekend om welke games het gaat. De makers krijgen acht weken de tijd om het lootboxmechanisme aan te passen. Games die dat niet doen, lopen het risico boetes of zelfs een verbod te ontvangen. Ook maakt de Kansspelautoriteit in dat geval wel de naam van het spel bekend.

'Verslavend'

Omdat de voorwerpen uit de zes andere spellen niet op externe marktplaatsen te verhandelen zijn, overtreden deze games de gokwet niet. Desondanks bekritiseert de Kansspelautoriteit het toepassen van het mechanisme.

De visuele effecten en geluiden die bij het openen van een lootbox verschijnen, zorgen ervoor dat de virtuele schatkistjes erg op gokken met bijvoorbeeld een fruitautomaat lijken. Met name jonge spelers zouden daardoor een gokverslaving kunnen ontwikkelen, vreest de Kansspelautoriteit.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!