Sony wil Playstation-fraudeurs beter aanpakken

Naar aanleiding van een onderzoek van de Britse televisiezender BBC overweegt Sony de manier waarop het fraude op PlayStation Network onderzoekt te veranderen.

Het BBC-programma Watchdog zond de situatie van gamer Alex Archer uit. Een anonieme speler had onrechtmatig toegang tot zijn PSN-account, die er voor 114 Engelse ponden aan games mee kocht. Sony weigerde dit bedrag aan Archer te vergoeden.

Archer stapte naar zijn bank, die het bedrag teruggaf en het vervolgens van Sony's rekening afhaalde. Als reactie hierop blokkeerde Sony Archer's PSN-account, waardoor hij niet meer online kon op zijn Playstation-console of games die hij eerder had gekocht kon spelen.

Het programma had contact met 21 andere gamers die vergelijkbare problemen hadden. Sony gaf na de uitzending van BBC een reactie op de zaak. Het bedrijf noemt de geleverde service "ondermaats", en biedt zijn excuses aan. 

"We zijn er mee bezig om hun accounts weer beschikbaar te stellen en het bedrag terug te storten in hun virtuele portemonnee. We zijn daarnaast ook aan het kijken of we het proces dat we gebruiken om onwettelijk gebruik van PSN-accounts tegen te gaan, aan gaan passen", aldus Sony. 

Sony benadrukt dat het de veiligheid van zijn consumenten heel serieus neemt. "Het is echter van belang dat consumenten elke mogelijke stap nemen om hun persoonlijke details online te beschermen."

Lees meer over:
Tip de redactie