Facebook gaat rechtstreeks de concurrentie aan met bedrijven als Zynga, door zelf mobiele games uit te geven.

Dinsdagavond kondigde het bedrijf zijn Mobile Games Publishing-programma aan. Facebook werkt samen met kleine en middelgrote gamesontwikkelaars en helpt bij de promotie van spellen.

Om te beginnen geeft Facebook 10 mobiele games uit, waaronder de puzzlegame Dr. Newton: The Great Brain Adventure en pokergame Live Hold'Em.

Games van ontwikkelaars die samenwerken met Facebook worden gepromoot op het sociale netwerk. Facebook ontvangt vervolgens een deel van de opbrengst. Het is onduidelijk welk percentage Facebook opstrijkt.

Kwaliteitsgames

Volgens Facebook-ontwikkelaar Victor Medeiros zorgt het programma ervoor dat er meer kwaliteitsgames beschikbaar zijn voor gebruikers van het sociale netwerk. "Dit programma is ontworpen om mensen die al games spelen op Facebook nieuwe games aan te bieden die ze misschien interesseren."

"We zullen fans van strategiegames bijvoorbeeld helpen om strategiegames te zoeken en fans van casual games helpen om casual games te vinden."

Ook Rovio en Zynga hebben programma's waarin ze met derden samenwerken om games uit te geven. Facebook gaat dus rechtstreeks de concurrentie aan met deze bedrijven.