Sony en Nintendo tonen tijdens de Game Developers Conference aan dat ze soepeler zijn geworden voor onafhankelijke ontwikkelaars.

Deze studio's zouden nu eenvoudiger hun games op de consoles van de bedrijven kunnen uitbrengen.

Sony noemde enkele tientallen games die dit jaar op Playstation Network of Playstation Mobile zullen verschijnen, waaronder Hotline Miami, Primal Carnage: Genesis en Limbo.

"Deze recente stijging van ontwikkelingssupport voor Playstation komt door onze constante pogingen om een flexibele en vriendelijke ontwikkelingomgeving te maken", aldus SCEA vicepresident of publisher and developer relations Adam Boyes op het Playstation blog.

"We maken platforms zoals Playstation Mobile ook interessanter door de toevoeging van Unity-support later dit jaar, zodat het makkelijker is voor ontwikkelaars om hun games naar door Playstation goedgekeurde Androidapparaten en de PS Vita te brengen."

Nintendo

Ook Nintendo heeft geprobeerd een makkelijker ontwikkelklimaat voor de zogeheten indie-ontwikkelaars te creëren. Studio's moeten nog altijd een geregistreerde Nintendo-ontwikkelaar worden om de juiste ontwikkeltools te krijgen, zo legt Nintendo's indie-bemiddelaar Dan Adelman uit, maar andere regels worden versoepeld.

"Vroeger was een regel dat je je materiaal veilig moest kunnen houden en dat defineerden we door als regel te stellen dat het kantoor van huis gescheiden moest zijn. Dat leek toen we die regel maakten de beste manier. Maar meer en meer mensen werken vanuit huis en we begrijpen dat ontwikkelaars virtuele teams over de wereld vormen. Ik ben blij dat we officieel kunnen melden dat deze regel niet meer van toepassing is."