Review: Assassin's Creed 3 zet perfecte wereld neer

AMSTERDAM - Assassin’s Creed 3 is geen foutloze game, maar het is wel een game die het beste een wereld neer weet te zetten waarin iedereen zich kan verliezen waardoor de game eigenlijk nooit gaat vervelen.

We hebben in Assassin’s Creed 3 zwevende paarden gezien, mannen die door tafels liepen, kogels die door huizen gingen en messen zwevend naast nekken terwijl het bloed er toch echt uitspoot.

De wereld van de nieuwe game - van een piepjong Boston, tot het uitgestrekte gebergte van de Frontier en een indrukwekkend New York - lijkt op het eerste gezicht wat rommelig. Maar een kniesoor die zich daaraan stoort, want daar staan tal van sterke punten tegenover met als absolute uitblinker de spelwereld.

Assassin’s Creed 3 neemt rustig de tijd om een nieuw hoofdpersonage voor te stellen: Connor, een halfindiaan die in het Amerika van de 19e eeuw opgroeit. Als speler beleef je de belangrijkste momenten uit zijn jeugd en stukje bij beetje wordt duidelijk wat voor gecompliceerd personage hij werkelijk is.

Voor wie vorige Assassin’s Creed-games heeft gespeeld, biedt het verhaal een nieuw startpunt alsook een voortzetting van eerdere verhalen.

Gameplay

Ook de gameplay heeft de nodige aanvullingen gekregen ten opzichte van vorige games. Nog steeds kan er geknokt worden, kun je sluipen over de daken en gadgets gebruiken om vijanden te slim af te zijn. Dat komt vooral van pas als je de strijd opzoekt. Voor wie zich aan het geworstel wil onttrekken, is echter ook genoeg te beleven.

In de wildernis hups je van boom tot boom en ga je op jacht naar verschillende dieren of zeldzame veren. Absoluut geen verplichting, maar het kan je onverhoeds uren bezighouden.

Een andere, nieuwe activiteit voor de serie is het aansturen van schepen. Lees de golven, zet een aanval op het juiste moment in en breng andere schepen tot zinken. Connors verhaal mag dan draaien om een strijd tussen tempeliers en een huurmoordenaarsgilde: hij houdt zich ook met tal van andere dingen bezig.

Uitdaging zoek

Een kanttekening hierbij is wel dat Assassin’s Creed-veteranen niet bijzonder tot het uiterste getest worden. Alles voelt vertrouwd (maar fris) en hierdoor kan de uitdaging wat zoek zijn. Het vechtsysteem waarbij het counteren van aanvallen van levensbelang is, is in die zin misschien wel net iets te vertrouwd.

Het was, het is en het blijft zonde dat de verfijnde gameplay achter deze titel gedevalueerd wordt door een gebrek aan uitdaging. Dat zou Assassin’s Creed namelijk de perfecte titel maken. Niet alleen de vrijheden en instrumenten krijgen, maar ook de noodzaak om ze te gebruiken. Een pleister op de wonden is de mogelijkheid om missies ‘perfect’ af te ronden, door aan optionele eisen te voldoen.

Gevoel

Het is echter de wereld die de show steelt. Struinend door de bossen, wandelend door de straten van een levende havenstad, tussen het bladerdek van een oude eik uitkijkend over een uitgestrekte vallei waar de zon op het punt staat om onder te gaan, je bent er.

Er zijn weinig games die dat gevoel weten te creëren. Andere titels die dat wel voor elkaar kregen, zijn bijvoorbeeld Rockstars western-epos Red Dead Redemption of Grand Theft Auto IV.

Maar Assassin’s Creed 3 weet dat te overtreffen, ondanks de schoonheidsfoutjes. Omdat je overal kunt gaan en staan waar je wilt, omdat er op geen enkel detail beknibbeld is en je het gevoel krijgt dat de makers echt de tijd hebben genomen om je bekend te maken met Connor en zijn wereld.

Geloofwaardig

De wereld is zo mooi, zo groot, zo geloofwaardig, enkel de technische beperkingen van de huidige consoles trekken je soms uit de illusie. Maar wat geldt voor de glitches, geldt ook voor de grafische weergave van de wereld. Niet perfect, maar elke speler die zich erin verliest zal het slechts opmerken in plaats van storen.

Assassin’s Creed 3 speelt met onze eigen herinneringen, want na al die talloze uren die we in deze wereld hebben doorgebracht, sluimert er in onze gedachten het gevoel dat wij er ook zijn geweest, in die bijzondere eeuw, in Boston, New York en de Frontier. Een bijzondere prestatie.

Tip de redactie