HOOFDDORP - Electronic Arts' digitale business is met name door het succes van Battlefield Premium afgelopen kwartaal gegroeid.

Dit maakt de teleurstellende prestaties van Star Wars: The Old Republic goed, zo vertelt de uitgever.

Bij de onthulling van zijn kwartaalcijfers maakte EA bekend dat Premium 1,3 miljoen keer verkocht is. De verkoop van de Battlefield-dienst zorgde alleen in juni al voor 30,1 miljoen euro aan inkomsten.

EA Origin, de downloadservice van de uitgever, is inmiddels op de PC's van 21 miljoen mensen geïnstalleerd. Concurrent Steam zou bij 41 miljoen mensen geïnstalleerd zijn.

Gezakt

Het aantal mensen met een abonnement op de massively multiplayer onlinegame Star Wars: The Old Republic is gezakt tot onder de miljoen.

Vorig kwartaal waren dit er nog 1,3 miljoen. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het bedrijf ook free-to-play aangeboedn gaat worden. Gamers kunnen de MMORPG dan gratis spelen met enige restricties; geld wordt verdiend door items voor kleine bedragen te verkopen. Eerder deze maand zei John Riccitiello dat EA veel geld verdient aan free-to-play-games.

Minder winst

EA heeft voor de drie maanden die op 30 juni werden afgesloten minder winst gemaakt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Het bedrijf meldt inkomsten van 400 miljoen euro en een netto-inkomen van 163,6 miljoen euro, ten opzichte van respectievelijk 426,5 miljoen en 179,9 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar.