Preview: SimCity

Verstokte fans van SimCity 4 hielden hun adem in bij de aankondiging van SimCity. Het spel gaat een meerspelerstand bevatten.

Een meerspelerstand voor hun geliefde stedenbouwsimulatie? Waar is dat voor nodig? Op de E3-beurs in Los Angeles legt SimCity dat haarfijn uit.

De bescheiden motor achter SimCity is zonder meer de Glass Box-engine. Bescheiden, omdat het niet met geniale graphics pocht, maar liever hard werkt om werkelijk alle simulaties die je maar kunt bedenken te verenigen onder één dak.

In vorige presentaties zagen we bijvoorbeeld al hoe het bouwen van nieuwe huizen ervoor zorgt dat kersverse Sims aan komen rijden en hun intrek nemen. Zelfs de verhuizing is op de voet te volgen, wie goed uit zijn doppen kijkt ziet hoe ze hun hebben en houden het nieuwe stulpje binnendragen.

Big Brother

Je hoeft niet continu Big Brother uit te hangen en op ieder individu in te zoomen om problemen of wensen te signaleren; er zijn systemen in werking die aangeven waar de knelpunten van een stad zitten. Via meldingen krijg je een aardige handreiking van het spel, die je taak als houder van de stad een stuk draaglijker maakt.

Het zou echter SimCity niet zijn als iedere actie niet ook weer verschillende gevolgen heeft. Het voeren van een beleid is nooit voor iedereen positief en je zult sowieso harde keuzes moeten maken, hoe onschuldig en eenvoudig ze misschien ook lijken.

Symbiose

Fervente SimCity (4)-spelers worstelen waarschijnlijk nog dagelijks met dit vraagstuk.
Nooit was er een oplossing; je kunt simpelweg niet alles tegelijk kunnen doen en zult altijd
afwegingen moeten maken. Maar dat gaat veranderen met SimCity.

Dankzij de meerspelerstand zijn er spelers die ook aan het bouwen zijn, en dus zijn er
samenwerkingsverbanden aan te gaan. Zie je veel meer potentie in een stad die draait om
rauwe industrie zoals het winnen van grondstoffen, dan is er de mogelijkheid om je daarop te
storten. Wie weet heb je een nabijgelegen stad van een andere speler, die in de behoefte van
huisvesting voor je arbeiders kan voorzien. De Sims die in jouw stad werken, wonen dan in
die van de ander. Zo zijn er nog tientallen andere voordelen te bedenken.

Vliegveld

Je kunt ook de handen ineenslaan en aan gezamenlijke projecten werken. Neem nu een
vliegveld, een publieke voorziening die al net zo essentieel is als prijzig. Zou je helemaal
zelf voor de kosten hiervan op moeten draaien, dan wordt het nooit rendabel genoeg om in
te investeren.

Werk je echter samen en zet je als afzonderlijke spelers je specialiteit in, dan
wordt het dat ineens wel. Uiteindelijk heeft iedereen er namelijk profijt van, maar draag
je ook samen de verantwoordelijkheid. En daarmee komt SimCity op een heel niveau van
simulatie.

SimCity verschijnt voor PC in februari 2013.

Meer informatie en beelden van SimCity op Gamer.nl

SimCity

Lees meer over:
Tip de redactie