
'Infinity Ward-ontwikkelaars verdienden veel te veel'
Dat schreef Mike Griffith, vice-voorzitter van Activision Blizzard in een e-mail aan zijn directeur Bobby Kottick.
De betreffende e-mail werd verstuurd in 2009 en is nu openbaar gemaakt als onderdeel van de bewijsvoering in de rechtszaak tussen Activision aan de ene kant en Jason West en Vince Zampella aan de andere kant, oprichters en voormalig studiobazen van Infinity Ward.
Griffith schrijft aan Kotick: "We betalen veel te veel mensen veel te veel geld - we moeten een manier vinden om de bonussen die we uitbetalen te begrenzen."
Zampella en West zouden in 2010 een bonus ontvangen van ruim 10 miljoen euro en hadden een jaarsalaris van ongeveer 344 duizend euro. Die bonus en het salaris hebben ze nooit ontvangen, omdat ze in maart 2010 zijn ontslagen door Activision. In 2009 verdiende het tweetal 331 duizend euro met mogelijke bonussen van 2,4 miljoen.
Bonussen
Ook andere medewerkers ontvingen relatief hoge salarissen. Het hoofd van software engineering had in 2009 bijvoorbeeld recht op een salaris van 115 duizend euro met een bonus van 473 duizend. In 2010 zou daar nog eens een bonus van 2 miljoen euro bijkomen. In 2010 zouden de 21 meest betaalde medewerkers van het ongeveer 100 man tellende team, een bonus krijgen van meer dan 790 duizend euro per persoon.
Activision maakte onlangs ruim 31 miljoen euro over naar een groep oud-medewerkers van Infinity Ward die Activision gezamenlijk hadden aangeklaagd om het niet uitbetalen van bonussen. Zampella en West zijn niet uitbetaald; de rechtszaak tussen de twee oprichters en hun voormalige uitgever gaat 29 mei van start. Zij eisen een miljard dollar van Activision.
18 van die 21 bestbetaalde Infinity Ward-medewerkers werkt inmiddels bij Respawn Entertainment, de nieuwe studio van Jason West en Vince Zampella.
Verontwaardiging
De salarissen en bonussen van het Modern Warfare-team zorgen voor verontwaardiging onder andere ontwikkelaars. "Als je onlangs gewerkt hebt aan een succesvolle first-person shooter, lees dit dan en zie hoe ongelooflijk onderbetaald je bent", schreef Ngmoco's general manager Ben Cousins op Twitter.
George Broussard, bedenker van de Duke Nukem-serie, schrijft over de salarissen: "Ter vergelijking hoor ik dat de financiële compensatie voor Electronic Arts-ontwikkelaars die games maken die tien miljoen keer worden verkocht, niet in de buurt komen. Aan de andere kant kun je beargumenteren dat Activision meer moet betalen wanneer een team meer dan een miljard dollar voor je binnenhaalt."