AMSTERDAM - Peter Vesterbacka, CEO van Rovio Mobile die onder meer Angry Birds levert, ziet Walt Disney als groot rolmodel. "Als Disney vandaag nog leefde, maakte hij games voor de iPhone."

Versterbacka zegt dat hij de hedendaagse mogelijkheden van handel gebruikt om zijn merk te verspreiden, zoals Disney dat aan het begin van de vorige eeuw deed.

"Vroeger had je animatie door middel van zwart-wit televisie. En nu is dat iOS, het besturingssysteem van Apple", zegt Vesterbacka in een interview met techsite Techcrunch.

Hij lijkt erg ambitieus door Disney als voorbeeld te noemen. " Maar kijk naar Mickey Mouse, inmiddels een groot icoon in de popcultuur."

Mijlpaal

De populariteit van Angry Birds lijkt voorlopig niet te stoppen. Vorige week had de game de mijlpaal van 500 miljoen downloads en de figuurtjes worden inmiddels ook voor andere marketingsmiddelen gebruikt, zoals knuffeldieren en een bioscoopfilm.

"Als je een populaire game hebt, dan gebeurt dat gewoon", legt Vesterbacka uit. " In ons geval komen er ook boeken bij, tekenfilms... en ja, zelfs films."