Electronic Arts licht nieuwe strategie toe

HOOFDDORP - Electronic Arts gaat zich de komende jaren richten op drie pijlers: intellectual property, platform en talent. De CEO van de uitgever, John Riccitiello, formuleerde de strategie in een gesprek met investeerders.

De focus op IP houdt in dat EA ongeveer twaalf franchise wil ontwikkelen tot een jaarlijkse business, zowel in de winkel als digitaal.

'Platform' omschrijft Riccitiello als "het bouwen van een solide ecosysteem dat we gebruiken voor onze eigen content en diensten, met de focus op ons eigen platform Origin, terwijl we onze retailpartners blijven ondersteunen."

'Talent' behelst het binnenhalen van talentvolle medewerkers om EA's gamefranchises te onderhouden en verder te ontwikkelen, aldus Riccitiello.

3D-gaming

Electronic Arts wil nog niet groot inzetten op 3D-gaming. De markt hiervoor is momenteel nog te klein en vertoont weinig groei, zo stelt CEO John Riccitiello in het gesprek.

"We hebben nog geen grote groei gezien in 3D-gaming en het aantal 3D-televisies in huiskamers. Wij zijn hier niet om een markt aan te duwen. Wij zijn hier om te reageren op wat de consument wil."

Investeren

Hoewel Riccitiello toegeeft dat 3D een game-ervaring kan verbeteren, gaat EA er niet in investeren zolang de consument er niet naar vraagt. Alle EA-titels worden al wel verscheept met 3D-mogelijkheden, iets wat het bedrijf relatief weinig kost om aan zijn games toe te voegen.

In plaats van in 3D, investeert EA in social games, de mobiele markt en online gaming. "We zien een erg hoog rendement in deze markten en een erg matig rendement bij focus op 3D, dus we zetten onze middelen in voor nieuwe innovaties", aldus Riccitiello.

Tip de redactie