
Meeste omzet mobiele games uit 'gratis' apps
Dat blijkt uit een rapport van de Nederlandse statistiekenverstrekker Distimo. Het bedrijf heeft gekeken naar de 300 populairste smartphone-games van het afgelopen jaar.
Uit het onderzoek blijkt dat freemium games, apps die gratis zijn, maar waar je voor extra inhoud wel moet betalen, het erg goed doen. Binnen een jaar zijn de inkomsten uit dit soort games vertienvoudigd.
Oranje: Betaalde apps | Roze: Betaald + in-app aankoop |
Groen: Gratis + in-app aankoop
Virtuele munteenheid
De stijging komt volgens Distimo door de toegenomen populariteit van virtuele munteenheden. De top 300 populairste freemium-apps die een virtuele munteenheid gebruikten, steeg van 24 procent in januari naar 35 procent in juni.
De gemiddelde verkoopprijs van spelletjes is het afgelopen jaar met 28 procent gedaald naar 1,44 dollar (1 euro). Dit terwijl de inkomsten van de succesvolste games stegen met 79 procent.
Kleine groep
Overigens is het maar een kleine groep uitgevers die het meeste geld binnenhaalt. Tien uitgevers zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft (53 procent) van de betaalde game-app downloads in Apple’s App Store.
Vergeleken met de online-winkels van andere telefoons worden er in de App Store de meeste games gekocht. Meer dan de helft van alle gratis apps die in juni werden gedownload op een iPhone is een game. Bij betaalde apps was dit volgens het rapport zelfs 72 procent.