HOOFDDORP - De ontwikkeling van de Wii U is al in 2007 van start gegaan. Dat meldt Saturo Iwata, CEO van Nintendo, in een interview met Gamasutra.

Toentertijd werd nagedacht over een tweede scherm rondom een nieuwe console en waar deze geplaatst kon worden.

In eerste instantie was het tweede scherm een apart apparaat dat op een tafel geplaatst moest worden en zat dus niet vast aan een controller. Ook was het scherm veel kleiner vanwege de hoge kosten van LCD-schermen.

"De schermen waren zo duur, dat het niet logisch was om zo'n groot LCD-scherm te hebben. We zouden nooit met een acceptabele prijs kunnen komen." Iwata geeft aan dat het bedrijf dit probleem inzag: "We hadden nog niet beslist wanneer de console zou lanceren, maar we wisten dat we flexibel moesten zijn."

Stand-alone

Een andere discussie die intern werd gevoerd bij Nintendo was of de nieuwe controller ook zonder console zou moeten kunnen werken, of alleen in combinatie met het basissysteem. "We kwamen tot de conclusie dat deze controller alleen afbeeldingen gegenereerd en verwerkt door de hardware moest kunnen tonen. Dat betekent scherpere graphics. Iets wat een batterij niet kan doen."