AMSTERDAM – De verkoop van digitale games is in het afgelopen jaar weer gegroeid en lijkt onder gamers definitief aan te slaan.

Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoekbureau NPD Group.

Het bureau becijferde dat er in 2009 21,3 miljoen PC-games digitaal werden aangeschaft in de Verenigde Staten. Fysieke exemplaren gingen 23,5 miljoen keer over de toonbank.

Constante afname

Daarmee is de digitale verkoop nog net kleiner dan de fysieke, maar de laatstgenoemde verkoopwijze neemt wel elk jaar verder af.

Voor het onderzoek verdeelde NPD Group de digitale gameverkopers in twee sectoren: Casual Digital Retailers en Frontline Digital Retailers. De eerste groep biedt kleinere en makkelijk toegankelijke spellen aan, zoals proefversies.

Frontline Digital Retailers verkopen vooral grote titels die ook in de fysieke verkoop beschikbaar zijn. Het aandeel van de Casual Digital Retailers is afgelopen jaar afgenomen door de komst van games op sociale netwerken.

Sociale netwerken

“Het aantal gebruikers van spellen op sociale netwerken is het afgelopen kwartaal toegenomen tot 4,8 miljoen mensen in de Verenigde staten”, vertelt Anita Frazier, analist bij NPD Group. “Dat laat zien dat de consument kleine en simpele spellen ook op deze manier raadpleegt.”

Dat digitale verkoop in aantal bijna net zo groot was als fysieke verkoop, betekent niet gamers digitaal ook bijna even veel geld uitgeven. Veel digitale games zijn gratis of kleiner en dus goedkoper. Wat betreft de totale omzet van games in 2009 in de Verenigde Staten nemen digitale spellen 36 procent voor hun rekening.