HOOFDDORP - In de jaarlijkse editie van Google Zeitgeist valt te zien dat er wereldwijd met Google's zoekmachine aanzienlijk minder op de term 'Wii' wordt gezocht dan vorig jaar. De Wii bezet de negende plaats op de lijst van snelste dalers.

Zeitgeist houdt bij hoe populair zoektermen op Google zijn en dus min of meer hoe populair een bepaald product of persoon is. Aan het einde van elk jaar worden alle zoektermen die mensen wereldwijd hebben ingevuld geanalyseerd om deze te vergelijken met het jaar daarvoor.

Verkoopdaling

Niet alleen op Google boet de Wii aan populariteit in. De verkoopcijfers van het apparaat zijn aanzienlijk gedaald en dit is de voornaamste reden dat Nintendo het afgelopen half jaar zestig procent minder winst heeft geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Nintendo's directeur komt dit vooral doordat er te weinig goede games voor het apparaat zijn.

Ook zijn er aanhoudende geruchten dat Nintendo de productie van de Wii aanzienlijk wil verminderen. Door deze maatregel zou het inkomen van Wii-fabrikanten Mitsumi en Hosiden in dit fiscale jaar met vijftig procent dalen.