HOOFDDORP - New Super Mario Bros. Wii is de eerste echte tweedimensionale Mario-platformer op consoles sinds Super Mario World op de SNES. Een flinke uitdaging dus voor de bekende loodgieter, die moet bewijzen dat hij nog altijd genoeg heeft aan twee dimensies.

Deze Wii-versie komt van hetzelfde team als New Super Mario Bros. op de DS. Omdat deze niet echt wist te overtuigen, hielden we ons hart vast. Uit angst voor een te gemakkelijk spel, een aantal werelden waar we zo doorheen blazen en nieuwe items die niets toevoegen aan de gameplay. De bittere nasmaak van de nieuwe Mario-platformer op de DS ligt nog op de tong.

Gedurende de eerste levels verschijnt er echter een voorzichtige glimlach op ons gezicht. Niet alleen vanwege de vloeiende gameplay. Ook prettig is de ontdekking dat de moeilijkheidsgraad al vanaf de eerste wereld langzaam opgevoerd wordt. Vooral in de tussen- en eindkastelen worden we weer ouderwets uitgedaagd om gekke sprongen en andere moeilijke capriolen uit te halen.

Je bestuurt de game met de Wiimote. De vierpuntdruktoets bestuurt Mario (of één van zijn vrienden) en de knoppen gebruik je om te rennen, schieten en springen. Ook biedt de controller je enkele unieke opties. Zo bewegen bepaalde platforms precies hetzelfde als de manier waarop je de Wiimote beweegt.

Items

Items zijn erg belangrijk in een Mario-game. In de DS-versie waren dit onnodige toevoegingen die niets echt nieuws toevoegden en de balans van de game zelfs verstoorden. De items in New Super Mario Bros Wii zijn echter van een totaal ander kaliber. Met de blauwe vuurbloem kun je vijanden in ijsblokken verpakken en vervolgens gebruiken voor andere doeleinden, bijvoorbeeld om op hoger gelegen platforms te komen. Het propellerpak geeft je de optie om met de Wiimote te schudden, zodat je de lucht inschiet om weer zacht (of hard, als je wilt) naar beneden te zweven.

Al deze items zijn niet alleen leuk, maar ook echt nuttig om bepaalde situaties makkelijker te maken. Een andere belangrijke factor in een Mario-game zijn natuurlijk de levels. Ook die zijn dik in orde. Hoewel de acht werelden herkenbare settings hebben, zijn er toch unieke elementen. Vierkante blokken die in de lucht zweven en compleet om hun eigen as draaien bijvoorbeeld, of waterbellen in de lucht waar je doorheen moet zwemmen.

Het is te merken dat Nintendo haar best heeft gedaan; talloze kleine factoren dragen bij aan het complete gevoel dat New Super Mario Bros. Wii uitstraalt. Zoals de Toads die in uitgespeelde levels verschijnen en uit een vraagtekenblok gestampt moeten worden, waarna ze naar het einde van het level gedragen moeten worden. Of de drie grote munten die je in elk level moet vinden, waardoor de moeilijkheidsgraad veelal met gemak wordt verdubbeld.

Ook heerlijk zijn de vele voorbeelden van wanneer de game gebruik maakt van de rijke historie van Mario. Iedere fan die de jaren '90 bewust heeft meegemaakt staat een snoepreisje door Mushroom Kingdom te wachten.

Vrienden

Het unique selling point van de game is echter de multiplayermodus. Het blijkt een leuke toevoeging aan het spel die de dynamiek compleet verandert. Hoewel je nog steeds dezelfde levels doorloopt, wordt Mario nu bijgestaan door Luigi en twee gekleurde Toads. Allen hebben invloed op de speelwereld, de vijanden en de items die er te pakken zijn, maar belangrijker is dat je ook invloed hebt op elkaar. Je kunt elkaar vastpakken en wegsmijten, op elkaars kop springen of bijvoorbeeld via Yoshi een speler inslikken en hem zo meedragen. Het levert een enorme chaos op die af en toe tegen het irritante aangrenst, maar gelijktijdig zo zijn charme heeft.

Audiovisueel gezien is de game een mengelmoesje. Grafisch is het scherp en kleurrijk, maar oogt het net iets klinischer en leger dan bijvoorbeeld Super Mario World. Die stijlkeuze geeft de game minder eigen smoelwerk. Zestig frames per seconde is echter een heerlijke framerate voor een platformer. Qua muziek is de game wat eentonig en de nieuwe nummers blijven je nauwelijks bij. Dat hoort beter in een Mario-game, maar de gameplay is zo ijzersterk dat de matige graphics en geluid als sneeuw voor de zon verdwijnen.

New Super Mario Bros. Wii is een dijk van een tweedimensionale platformer die misschien niet de origineelste of moeilijkste Mario-game is, maar wel een gigantische verbetering ten opzichte van de DS-game. De items zijn zowel leuk als nuttig en de levels zijn enorm gevarieerd. De chaotische multiplayer zorgt voor nog vele weken extra plezier.

Twijfels die je nog had zijn ongegrond: dit is gewoon ouderwets goede Mario-actie. New Super Mario Bros. Wii bewijst vooral dat de gameplay van Mario die meer dan twintig jaar geleden werd verzonnen nog steeds leuker is en beter werkt dan 99 procent van alle andere games.