HOOFDDORP - Bij gamebedrijf Blizzard is sinds het succes van World of Warcraft niet het ontwikkelen van games, maar klantenservice de belangrijkste bezigheid.

Dat vertelt Rob Pardo, de executive vice president van gamedesign bij Blizzard Entertainment, in een interview met Gamer.nl.

"We zijn een ander soort bedrijf geworden", vertelt Pardo. "Voordat World ofWarcraft uitkwam waren we niet het type bedrijf dat draaide omklantenservice. Zo'n tachtig procent draaide om het ontwikkelen vangames. We zijn nu enorm gegroeid maar het is de omgekeerde wereld: nuis maar twintig procent van het bedrijf gericht op het ontwikkelenvan games."

Die verschuivende focus komt door het inmiddels vijf jaar oude World of Warcraft, dat nog altijd bijzonder populair is. De game heeft ruim 11 miljoen betalende abonnees en draait volgens recente berichten op 20.000 computersystemen en 13.250 servers. Om al die spelers een goede ervaring te bezorgen, is veel service en onderhoud nodig.

Twintig procent

In de twintig procent van de tijd die Blizzard nog wel besteedt aan het ontwikkelen van games, wordt gewerkt aan het doorontwikkelen van World of Warcraft, waarvoor volgend jaar een nieuwe uitbreiding verschijnt, en het maken van StarCraft II en Diablo III.