HAARLEM - Microsofts Peter Molyneux denkt zelfs dat sciencefictionschrijvers nog nauwelijks hebben kunnen dromen van de mate van interactie die Milo en Project Natal volgens hem mogelijk maken.

Molyneux begrijpt daarom dat mensen sceptisch zijn over zijn Milo-project dat de afgelopen E3 voor het eerst werd gedemonstreerd.

Het digitale jongetje Milo zou een levensecht computerpersonage moeten worden waarmee mensen via Project Natal onder andere echt kunnen praten.

"Als ik daadwerkelijk interageer met iets dat mij duidelijk kan zien en duidelijk op mij kan reageren, het maakt niet uit of dat een robot, of een jongen of wat dan ook is, is dat zo totaal nieuw en anders dat mensen daar wat ongemakkelijk van worden", denkt Molyneux.

Sciencefiction

Hij vindt het de taak van ontwikkelaars om te zorgen dat mensen zich op hun gemak gaan voelen bij het idee dat een game-personage hen kan zien.

"Dat dingen hen herkennen en hen kunnen zien en een relatie met hen kunnen hebben. We praten daar al jaren over, weet je, emotionele betrokkenheid in gaming. 'Zijn games kunst?', 'Hoe kunnen we mensen laten huilen en lachen?'"

Molyneux stelt dat Milo wat weg heeft van magie: je weet dat Milo’s personage niet echt is, maar het biedt volgens hem wel een geweldige ervaring.

"Dan begin je te beseffen dat dit een volledig nieuwe vorm van interactie is, waar echt nog bijna niet over gedroomd is door sciencefictionschrijvers. Dus ik was helemaal niet verbaasd door sommige reacties [op het project]", voegt hij daar aan toe.

Teveel beloftes

Molyneux probeert zijn enthousiasme wel wat te relativeren, omdat hij niet wil dat mensen verwachtingen krijgen die het Milo-project niet waar kan maken. Hij denkt voorzichtig te moeten zijn met zijn uitspraken.

"Terwijl ik dit zeg, maak ik me zorgen dat ik teveel beloof en het verbeeldingsvermogen van mensen teveel prikkel, zodat hun verwachtingen zo ongelooflijk hoog worden dat ze denken dat het iets wordt wat ze nog nooit hebben ervaren en nooit meer zullen ervaren", aldus Molyneux.