HAARLEM - De director van Tekken 6, Katsuhiro Harada, denkt dat de Japanse game-industrie achterloopt, maar hij gelooft dat er altijd vraag zal zijn naar "een genre van competitieve man-tot-man games".

Tijdens een interview kreeg Harada de vraag wat hij verwacht van de westerse verkoop van het gister verschenen Tekken 6 nu de game hier moet concurreren met Call of Duty: Modern Warfare 2 dat binnenkort uitkomt.

Na eerst duidelijk te maken dat hij een grote fan is van Infinity Wards shooter, greep Harada de vraag aan om het fighting-genre te verdedigen.

Hij plaatste echter ook kanttekeningen bij de Japanse game-industrie, want die zou inmiddels een achterstand hebben ten opzichte van de westerse game-industrie, met name in pc-gaming.

Naar eigen zeggen waarschuwde Harada de industrie hier twaalf jaar geleden al voor, omdat hij voorzag dat de westerse ontwikkelaars Japan zouden passeren. Nu ziet hij zijn voorspellingen uitkomen.

Tekken

Toch wil hij het doemscenario voor het fighting-genre ontkrachten. "Ondanks het feit dat mensen beweren dat het fighting-genre langzaam gaat verdwijnen, krijg ik de indruk dat het genre het eigenlijk best goed doet. Hoe kunnen we anders het succes verklaren van Street Figthter IV, Mortal Kombat en Soul Calibur op de PS3 en 360?"

Dit ziet Harada ook terug in de prestatie van de Tekken-games. "De Tekken-serie heeft tot en met Tekken 5 34 miljoen kopieën verkocht en het is verbazingwekkend om te zien hoe zeer de verkoop de laatste jaren is gegroeid in Europa. Europa is momenteel verantwoordelijk voor vijftig procent van onze totale verkoop."

Toekomst

"Het is moeilijk om te zeggen wat de toekomst biedt natuurlijk," voegt Harada daar aan toe. "Maar ik denk dat je gerust kunt zeggen dat ongeacht de periode we altijd een genre van competitieve man-tot-man games nodig zullen hebben."

Harada zou wel graag een game zien waarin personages uit alle fighting-franchises het tegen elkaar op moeten nemen in een soort ultiem laatste gevecht. "Ik zou graag een Virtua Fighter vs. Tekken maken, bijvoorbeeld." Het lijkt de director bij Namco Bandai niet eens helemaal onmogelijk om de andere ontwikkelaars zo ver te krijgen.