AMSTERDAM - Insomniac Games heeft laten weten dat de graphics in games veel belangrijker zijn dan men over het algemeen denkt. Dit nadat de Ratchet & Clank-ontwikkelaar hier zelf enig onderzoek naar heeft gedaan.

“Ik ben zeer trots op alles wat onze art- en productieteams hebben bereikt in deze game. Het ziet er fantastisch uit en het loopt ook nog eens op 60fps”, zegt engine director Mike Acton over Ratchet & Clank: A Crack in Time. Toch meent hij dat vooral de critici meer waarde hechten aan een mooi uiterlijk van een game dan aan het aantal frames per seconde of de gameplay.

“Ons communicatieteam heeft het een en ander aan onderzoek uitgevoerd op het punt van de framerate. En het blijkt dat er een sterke correlatie is tussen de scores voor de graphics in reviews - daar waar dit onderdeel tenminste apart wordt beoordeeld – en de uiteindelijke score voor de game. Opvallend is dat een dergelijke correlatie niet terug te vinden is tussen de framerate en de grafische score, evenmin als in de eindscore.”

“Het lijkt er echter wel op dat gameplay scores beïnvloed worden door de grafische scores. Dat wil zeggen, games die er beter uitzien blijken volgens reviewers ook leuker om te spelen”, aldus Acton. Volgens de engine designer zou A Crack in Time dan ook wel eens de laatste game van Insomniac kunnen zijn die op 60fps draait. Op hun website ondersteunt Insomniac hun bevindingen met enkele grafieken en diagrammen.

Reddingsmissie

Ratchet & Clank: A Crack in Time staat gepland voor een exclusieve PlayStation 3-release op 4 november. Hierin zal Ratchet een reddingsmissie op touw moeten zetten om Clank te bevrijden uit handen van Dr. Nefarious. Volgens Sony zal er tijdens dit avontuur weer een vers arsenaal aan wapens beschikbaar komen en zullen gevechten met ruimteschepen en navigatie belangrijke gameplay-elementen worden.

Volgens uitgever Sony zal Ratchet & Clank: A Crack in Time antwoord geven op een aantal brandende vragen waar fans van de serie al enige tijd mee rondlopen. Verder belooft Sony dat gamers veel bekende gezichten voorbij zullen zien komen en dat de game weer over de vertrouwde humor zal beschikken.