Na de aankondiging van Epic Mickey bleef het enige tijd onduidelijk of deze Mickey Mouse-game naar meerdere platformen zou komen. Volgens game designer Warren Spector was het bij de makers echter direct duidelijk dat het een exclusieve Wii-game moest worden.

In een interview met Game Informer ging Spector wat dieper in op hun keuze voor de Wii als het exclusieve platform voor deze kunstzinnige game. Zo zal Epic Mickey volgens hem het beste aansluiten op deze groep gamers.

“Denk er maar eens over na”, zegt Spector. “Zou je nou echt de Halo- of Grand Theft Auto-spelers ervan willen overtuigen dat ze Mickey Mouse willen zijn?”

“Wat betreft het vinden van een geschikt publiek konden we dan ook maar beter gaan voor een platform dat bekend staat om Mario, Link en nu ook Sonic.

En met de verkoopcijfers van de hardware is het nu ook eigenlijk een ontzettend mooie kans voor ons. Maar voor ons was al duidelijk dat het de Wii zou worden nog voordat dit de best verkochte console werd”, aldus Spector.

Juiste publiek

Volgens de game designer ging het hem vooral om het vinden van het juiste publiek, welke een meer cartoony visuele stijl makkelijker zou accepteren. “We wilden niet het gevoel krijgen dat we iedere mogelijke shader ter wereld moesten gebruiken”, aldus Spector.

De game met Mickey Mouse in de hoofdrol wordt momenteel ontwikkeld door Junction Point onder het toeziend oog van Warren Spector. Hij is de voormalige eigenaar van deze ontwikkelaar en bedenker van games als Deus Ex, Thief en System Shock.

Epic Mickey moet een singleplayer actiegame worden die eind 2010 dus exclusief voor de Wii verschijnt.