'Sony en Microsoft snappen MMO’s niet'

De producer van Cryptic Studios nieuwste MMO Star Trek Online stelt dat hun games al werken op de huidige generatie consoles, maar dat de release vertraging oploopt door Sony en Microsoft.

Craig Zinkievich zegt: "Ik zal eerlijk zijn, de zakelijke kant van het uitbrengen van een MMO voor consoles was dusver erg lastig." Zinkievich wijt dit aan de hardwarefabrikanten Sony en Microsoft. Zo was een console-MMO als Final Fantasy XI voor de Xbox 360 volgens hem alleen mogelijk, omdat er heel veel uitzonderingen werden gemaakt voor de game.

"Pogingen om Sony en Microsoft MMO’s echt te laten begrijpen, om ze te doen inzien wat er moet gebeuren voor MMO’s en om dan de zakelijke aspecten van die game uit te vogelen is heel erg moeilijk voor alle MMO-ontwikkelaars." Cryptics games worden hierdoor vertraagd, vindt Zinkievich.

Ontwikkeling

De daadwerkelijke ontwikkeling van een game voor de consoles is namelijk niet het probleem, denkt hij. “Ik bedoel Champions Online werkt nu al op de console, Star Trek Online werkt nu al op de consoles, onze engine, the Cryptic Engine, werkt op de consoles. Ik kan je garanderen dat als je het echt graag wil, iemand hier kan komen om de game te spelen." zegt de producer. "Het is die zakelijke kant waar ik niets mee kan."

Afgelopen zomer beweerde de baas van Cryptic, Jack Emmert, ook al dat Microsoft de release van Champions Online voor de Xbox 360 tegenhoudt. "Het kost gewoon tijd voor een log beest als Microsoft om in actie te komen. Ik heb echt geen andere verklaring, want het is net zo verbijsterend voor ontwikkelaars als voor anderen", zei hij destijds.

Champions Online is onlangs verschenen voor de pc en moet nog uitkomen voor de Xbox 360. Star Trek Online volgt begin 2010, maar het is niet bekend wanneer deze MMO uitkomt voor de consoles.

Tip de redactie