Greg Zeschuk, de baas van ontwikkelaar BioWare, heeft vandaag nieuwe informatie gegeven over hun aankomende sci-fi RPG Mass Effect 2. Zo zal de game onder meer een stuk bloediger en donkerder worden dan het eerste deel.

“Als je even terugdenkt aan The Empire Strikes Back, dan was dat toch duidelijk het donkere hoofdstuk van de Star Wars-serie. En dat is ook hoe we het verhaal en de ervaringen in Mass Effect 2 hebben ontworpen. We willen dat de speler zich gaat spiegelen aan de uitdagingen die het personage te wachten staan”, zegt Zeschuk.

“Als je ME2 tegenover het origineel zet dan zal het duidelijk een donkerder en hardere game zijn”, aldus de baas van BioWare. Ook gaf hij wat meer uitleg over de combat die spelers in de game zullen tegenkomen. Eerder al liet de studio weten hier veel aandacht aan te besteden omdat het een van de grote kritiekpunten was van de eerste Mass Effect.

Shooter RPG

“De combat was een van onze voornaamste doelen. De eerste game was eigenlijk ook onze aller eerste ervaring met een shooter, en alleen al het afronden van die game was een hels karwei. De traditionele RPG lijkt veel meer op iets als Dragon Age, maar Mass Effect 2 is meer iets als een game met RPG invloeden. Ik zie het dan ook meer als een shooter RPG.”

“Dit komt vooral door de veranderingen die we hierin hebben doorgevoerd. Daardoor is het echt meer een shooter geworden. Het is best te doen om een dergelijke mix te laten werken. Je moet er gewoon erg veel mee oefenen”, aldus Greg Zeschuk.

Emoties

Eerder al liet Ray Muzyka van BioWare weten dat emoties een grotere rol gaan spelen in dit vervolg. Het zal er volgens hem zelfs voor moeten gaan zorgen dat gamers in huilen uitbarsten tijdens het spelen van de game. “Het doel van iedere BioWare game is om mensen dezelfde emoties te laten voelen als ze in het echte leven doen”, zei Muzyka onlangs.

Mass Effect 2 staat gepland voor een release in het begin van 2010 en zal te spelen zijn op de Xbox 360 en de pc.