AMSTERDAM - Het genre van de realistische shooter is slecht gevuld de laatste tijd. Na ArmA II op de pc hebben fans van de echte tactische shooters zeer weinig te spelen. Zeker op de consoles is het aanbod erg magertjes. Gelukkig hebben we nu Operation Flashpoint: Dragon Rising.

Toen we het eerste deel tijden geleden speelden op de pc was Operation Flashpoint het spel voor gamers die realisme wilden en dat had gevolgen. Het was niet altijd even makkelijk en vergevingsgezind was de game al helemaal niet.

Je moest vaak hele stukken lopen en had last van teamgenoten waarvan de kunstmatige intelligentie nog niet optimaal was. Het was zeer tactisch en missies waren daardoor soms nagenoeg onhaalbaar.

Toch speelde elke realistische en tactische shooter-fan deze game tot in den treuren. Het was het beste wat je op dat moment kon krijgen. Nu is de concurrentie iets zwaarder, want het team van de originele Operation Flashpoint is vertrokken en is aan de slag gegaan met de ArmA-serie. Codemasters is verder gegaan met de ontwikkeling van een nieuwe Operation Flashpoint en daar hebben ze flink wat tijd in gestoken.

Eiland

Die tijd was ook wel nodig als je kijkt wat je allemaal in de game aantreft. Een compleet eiland dat helemaal open is vanaf het begin. Dit eiland is gebaseerd op een echt eiland, waarop gedane schade gedaan blijft. Daarnaast heb je een hele lading aan wapens en voertuigen tot je beschikking en ziet het geheel er ook nog eens goed uit.

Hoe groots de omgeving ook is en hoe uitgebreid het aanbod aan wapens ook mag zijn, dat is bij lange na niet het belangrijkste in een game als Operation Flashpoint: Dragon Rising. Het belangrijkste is natuurlijk de gameplay, want we willen dat die realistisch, niet vergevingsgezind en natuurlijk overweldigend is.

Op het gebied van realisme zul je zeer tevreden zijn met deze game. Aan alles is gedacht en geluid, animaties en AI zitten allemaal prima in elkaar. Als je beschoten wordt, dan hoor je het verschil in de afstand waarop de kogel langs je hoofd raast en je merkt overduidelijk dat je geraakt bent. Daarnaast hoor je ook het verschil tussen wapens waarmee je schiet; geen enkel wapen klinkt hetzelfde.

Orders

Als je jouw wapen aan het herladen bent, dan zul je de bewegingen van een echte soldaat zien. Het geheel is namelijk gemotioncaptured. Hetzelfde geldt voor alle bewegingen van je teamgenoten waarover jij de leiding hebt. Je hoeft ze niet eens heel veel orders te geven om ervoor te zorgen dat ze een beetje goed functioneren, dat doen ze uit zichzelf zeer degelijk.

Die orders geef je via een ietwat lastig menuutje. Je deelt ze namelijk uit aan de hand van een cirkel dat uit vier onderdelen bestaat met elk zijn eigen submenu's. Je kiest de optie met de analoge stick en veel makkelijker kan dat natuurlijk niet, maar de indeling van de verschillende opties en submenu's is gewoonweg niet heel logisch, waardoor je soms dingen aan het zoeken bent terwijl je onder vuur ligt. Niet heel fijn.

Medic

Natuurlijk leer je de meest gebruikte opties snel uit je hoofd, maar als je een keertje andere orders moet gebruiken, dan komt het voor dat je vaker het hele menu opnieuw door moet. Nu kun jij je teamgenoten ook via de kaart orders geven, maar dit werkt alles behalve makkelijk en je zult dan ook snel merken dat je de kaart bijna niet gebruikt tenzij je even moet bepalen wat de beste route is naar het volgende punt of om even te kijken waar de vijand precies zit.

Ook geheel meedogenloos is Operation Flashpoint: Dragon Rising, in tegenstelling tot zijn oudere broertje, niet. Werd je in het eerste deel in je been geschoten, dan had je kans dat je de rest van het level kruipend door de modder moest spelen. Nu kun je alleen niet meer sprinten en als je medic nog in leven is, dan heeft hij speciale magische krachten die je been repareren zodat je weer kunt sprinten.

Checkpoint

Is je medic al dood omdat jij zijn wonden niet snel genoeg kon afbinden met je EHBO-kistje, dan moet je zorgen om bij het volgende checkpoint te komen. Op dat moment zal de game worden opgeslagen en mocht je daar nog een keer het spel laden, dan is het lullig als je zonder medic verder moet. Daarom zal elk lid van je team weer tot leven en tot perfecte gezondheid worden gebracht als je een van deze punten behaald.

Je teamgenoten zullen regelmatig doodgaan als je niet goed tactisch bezig bent. De kunstmatige intelligentie van de tegenstander is helaas niet vergevingsgezind. Of ze zijn heel dom, of ze hebben ballen van staal, aangezien ze je aan durven te vallen door over grote open vlakken te rennen en daar vandaan het vuur te openen.

Korrel

Nu moeten we wel vermelden dat ze best goed kunnen richten en dat een raak schot op hun lichaam niet altijd betekent dat ze ook dood neervallen. Hetzelfde systeem dat voor jou geldt, geldt ook voor hen. Nu ben jij ook niet de beste schutter. Je kunt je vijanden wel precies op de korrel hebben, dat wil nog niet zeggen dat je ze ook raakt.

Dit heeft te maken met de accuraatheid van het wapen dat je vast hebt, of je ligt of staat, de wind die er staat en de afstand. Je zult dus goed moeten opletten waar je kogels landen om zo je schot aan te passen en wel te raken. Soms is dit overigens wel heel frustrerend.

Bevroren

Ook is het heel irritant dat vijanden, nadat je ze hebt gedood, gewoon bevriezen in de stand waarop ze dood gingen. Waren ze aan het rennen toen ze de dodelijke kogel opvingen, dan zullen ze staand in het grasveld bevroren blijven staan. Op dat moment kun je door ze heen schieten - ze zijn immers al dood - maar het is wel verwarrend als je meerdere vijanden tegenover je hebt staan.

Daarnaast heb je soms ineens een hele hoop rook in beeld, terwijl je dit drie stappen daarvoor niet kon zien. Dit verschijnt gewoon plotseling in beeld. Daarentegen verdwijnen dode vijanden van het landschap, inclusief wapens en kogels. Iets wat niet leuk is als jouw kogels op zijn en je even denkt een lijk van zijn wapens te ontdoen zodat jij die kunt gebruiken. Je moet er erg snel bij zijn wil dit lukken, want na een korte tijd is er geen spoor meer van de lijken te bekennen.

Ook kun je tijdens het besturen van een voertuig niet even opzij kijken. Je hebt de helft van de motorkap voor je neus en daar moet je het mee doen. Bomen die rechts van de motorkap je tegenhouden zul je met geen mogelijkheid kunnen zien. Vijanden die je van links of rechts beschieten, komen niet voor in je gezichtsveld en je kunt er dus maar lastig rekening mee houden. Als je dan eenmaal aan het rijden bent in je humvee, dan merk je dat hij rijdt als een dweil en niet als een vierwielaangedreven jeep.

Multiplayer

De game komt pas echt uit de verf als je met drie andere vrienden speelt, omdat je dan tactisch nog veel beter oorlog kunt voeren. Je kunt dit ook oefenen door tegen elkaar te vechten in een team deathmatch game of je kunt de basis van het andere team infiltreren in de de infiltration modus.

Qua multiplayer heb je dus voldoende opties om heel wat uurtjes zoet te zijn. Iets wat je overigens ook met de singleplayer zult zijn, want de snelheid van de game ligt zeker niet hoog. Daarbij komt dat je regelmatig terug zult gaan naar vroegere checkpoints, omdat je weer eens het loodje hebt gelegd door een lucky shot van een vijand of een verdwaalde mortiergranaat.

Het is misschien niet heel realistisch dat Operation Flashpoint: Dragon Rising is voorzien van checkpoints die alles weer goed maken, maar het maakt het wel wat toegankelijker. Heel erg toegankelijk is de game nog steeds niet echt. Het is zeer realistisch op veel punten, maar laat ook op punten dit juist weer vallen en dat is jammer. Het feit dat je een gigantisch eiland hebt om overheen te rennen is leuk, maar er gebeurt alleen maar iets binnen het gebied waar jij een missie uitvoert en daar buiten is het vrijwel uitgestorven. Er zitten ook wat kleine frustraties in de weg van een compleet soepele gameplay en deze irritatiepunten hadden heel makkelijk voorkomen kunnen worden. Gelukkig kun je zelf al wat dingen voorkomen door met vrienden te spelen. Uiteindelijk geeft Operation Flashpoint: Dragon Rising een erg goede realistische ervaring waar de echte tactical shooter-fans heel blij mee zullen zijn. (82%)

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 09/10/2009