Scholieren uit Singapore spelen gemiddeld 27 uur per week games. Dit wekt de bezorgde vraag op bij volwassenen over welke impact deze games hebben op de jongeren en of er sprake is van gameverslaving.

Dat wijst een onderzoek uit van Singapores Nationaal Instituut van Onderwijs. Gedurende drie jaar worden de gamegewoontes van meer dan 3.000 scholieren uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in kaart gebracht. Eind dit jaar loopt het onderzoek af.

In de resultaten is te zien dat de jongeren gemiddeld 27 uur gamen per week. Dat is aanzienlijk meer dan Amerikaanse scholieren, die gemiddeld 13 uur per week een game spelen. De minister van Informatie, Communicatie en Kunst Lui Tuck Yew reageerde “behoorlijk verrast en een beetje geschrokken” op de cijfers.

Volgens de 16-jarige World of Warcraft-speler Lawrence Lee is vier uur gamen per dag niets. Hij speelde afgelopen half jaar gemiddeld zes uur op weekdagen en in het weekend de hele dag: van vrijdagavond tot zondagavond. “Ik sliep en studeerde alleen wanneer mijn ouders me dwongen”, vertelt hij. “Ik sloeg zelfs het tandenpoetsen soms over. Het is de nieuwigheid, net als een nieuwe vriendin krijgen. Je wilt elke minuut met haar doorbrengen.”