Hoewel Sony deze consolegeneratie geen marktleider is met de PS3, zou dat volgens Jack Tretton wel het beste zijn voor de game-industrie. Volgens hem is hun merk namelijk ‘wereldwijd’.

De president van SCEA, Jack Tretton, laat aan Forbes weten dat de concurrentie zich richt op een segment van de consumenten, terwijl Sony met de PlayStation-consoles op een bredere markt inzet. “We hebben een merk dat ingezet kan worden op een wereldwijde basis, jong en oud, man en vrouw”, legt Tretton uit. De concurrenten doen dat volgens de president van SCEA niet.

Hij geeft daarbij aan dat het geen makkelijke tijden zijn voor zowel PlayStation als diens concurrenten: “Binnen een industrie die zeker zijn uitdagingen heeft gekend dit jaar, zeggen wij dat een omgeving waarin PlayStation wint het beste is voor de industrie.”

Minder geduld

Jack Tretton weet ook te melden dat er wel degelijk een verschil is tussen Sony en Microsoft als het aankomt op het maken van winst. Zo geeft hij aan dat zijn bedrijf meer gericht is op het maken van winst op de korte termijn dan Microsoft, die het zich kan veroorloven om meer geduld te hebben.

De president van SCEA geeft dan ook aan dat de explosieve groei nadat de prijs van de PS3 is gedaald erg gunstig is voor Sony. “We hebben geen geldbron die onuitputbaar is en bedienen een bredere doelgroep. Ik denk dat we bereid zijn om dat beetje meer risico te nemen dan de concurrenten, zoals bijvoorbeeld Nintendo. Uiteindelijk bereiken wij het grote publiek op een wereldwijde basis en dat is wat we de afgelopen vijftien jaar hebben gedaan”, aldus Jack Tretton.