Dat stelt Remedy’s Matias Myllyrinne. De game was al in productie sinds 2005 en had veel eerder klaar kunnen zijn volgens de ontwikkelaar.

"We zijn [sinds 2005] dit ding aan het ontwikkelen. Ik bedoel we konden al veel eerder wat uitbrengen, om eerlijk te zijn, en het zou waarschijnlijk goed zijn", denkt Myllyrinne. "Maar wij willen alleen een game uitgeven als we iets te zeggen hebben en een punt kunnen maken."

"Als gamers hun verdiende geld neerleggen voor een game moet het Remedy-merk op de verpakking een teken zijn van kwaliteit, zodat ze een bepaalde filmachtige ervaring krijgen met een goed verhaal en een goed personage. Dat is essentieel voor ons", voegt hij daar aan toe.

Kritiek

Enige tijd geleden gaf Myllyrinne al aan dat de ontwikkelaar veel aandacht besteedt aan het maken van een vernieuwende game. Hij gaf daarbij de nodige kritiek op games die volgens hem onoriginele features hebben. Zo zouden teveel games weinig vernieuwende multiplayer-modi bevatten. "Ik snap het niet, want mensen gaan dit niet spelen. Ze gaan Halo’s multiplayer spelen of die van Gears of War en Call of Duty, of iets dat indrukwekkend, goed en uniek is", zei hij destijds.

De ontwikkelaar richt zich bij Alan Wake volgens hem slechts op enkele features, maar die features maken ze naar eigen zeggen heel erg goed, waarbij ze hopen dat een paar zelfs zo innovatief worden dat andere studio’s er nog niet mee bezig zijn.

Alan Wake komt in de lente van 2010 uit voor de Xbox 360.