Fumito Ueda, de baas van Team ICO, geeft aan dat hij wel interesse heeft in het maken van first person games. Half-Life 2 zou hierbij een grote inspiratiebron zijn.

Dat zei hij in een interview op de Tokyo Game Show afgelopen week. Team ICO, dat eerder al PlayStation 2-klassiekers Ico en Shadow of the Colossus maakte, heeft tot nu toe alleen third person games gemaakt. De studio staat bekend om de aparte sfeer en sterke ervaring die ze weten te creëren in games.

Ueda gaf aan dat hij de first person shooter Half-Life 2 van ontwikkelaar Valve erg goed vindt. “Er was variatie in locaties”, verklaarde hij. “en ook de manier waarop het verhaal wordt verteld. Normaal gezien moet je het vertellen van een verhaal onnatuurlijk in de game verwerken, maar de manier waarop zij [Valve] het hebben toegepast, was echt iets aparts in vergelijking met andere games. Ik genoot ervan.”

Bijzonder aan de games van Valve is dat het vertellen van een verhaal niet gebeurt door middel van cutscenes waar je een filmpje kijkt, maar dat de cutscenes om je heen gebeuren en jijzelf de camera bestuurt. Je wordt dus niet gedwongen om in een bepaalde richting te kijken.

“Meestal kun je tijdens cutscenes niet echt spelen – dat is niet toegestaan”, legt Ueda uit. “Zo’n soort spel wil ik niet zien. Als je echter al vastzit voordat de cutscene begint, dan is het goed. Maar als je tijdens het gamen, in het midden van het spel opeens in een cutscene belandt en je kunt zelf niet bewegen – dat is het soort game dat ik niet wil doen.”

Team ICO werkt momenteel aan The Last Guardian voor de PlayStation 3. Die game komt ergens in 2010 uit.