Operation Flashpoint: Dragon Rising is een hele grote game en voordat je überhaupt door hebt wat er allemaal in de game is te vinden, is het mogelijk dat je er al doorheen bent. Daarom geven we je in deze special alvast een beeld van alles wat er in de game zit.

Laten we bij de basis beginnen en dat is het eiland waarop gevochten wordt. Op het ruimweg 278 vierkante kilometer grote Skira vindt de landing van jou en je teamgenoten plaats. Dit eiland bestaat echt, alleen heet het in deze wereld Kiska. Codemasters heeft zijn best gedaan om het eiland zo realistisch mogelijk na te maken.

Dit is gedaan omdat het in deze game draait om realisme. Dan kun je natuurlijk wel een eiland zelf gaan verzinnen, maar dat komt nooit zo echt over als een eiland dat je nu ook zou kunnen gaan bezoeken door op het vliegtuig te stappen. Normaal gesproken wonen er mensen op het eiland in kleine dorpen en losse woningen, voor de game zijn ze eruit getrapt, want er is een oorlog gaande. Dan hoor je geen burgers tegen te komen.

Dodelijk

Om even aan te geven hoe groot dat eiland is: als je vanaf de ene kust naar de andere kust wilt lopen, dan kost dat je zo'n negen uur. Dat betekent dat het ook zo lang zou duren in de game. Gelukkig kun je wel 35 kilometer ver kijken, dus als je goed oplet, dan zie je wat je over een uurtje lopen tegen kunt komen.

De kans is dan ook heel groot dat je tijdens die looptocht een aantal PLA-soldaten tegenkomt. Het komt dan heel goed uit als je een van de zeventig wapens die je in de game kunt vinden, bij je draagt. Het maakt dan niet heel veel uit welk wapen je bij je draagt, want ze zijn allemaal even dodelijk. Je hebt de keuze uit granaten, messen, pisolen, geweren, raketwerpers en ga zo maar door.

Stukje lood

Allen zijn voorzien van hun eigen gedrag. Daarmee bedoelen we dat ze allemaal duidelijk anders aanvoelen en dat je bij elk vuurwapen moet nadenken over de soort kogel die erin geladen is en de ballistische eigenschappen van dat stukje lood.

De vuurkracht van een .50 zorgt ervoor dat de kogel veel minder snel afbuigt en niet zoveel last heeft van de wind terwijl je 9mm pistool kogel na een paar honderd meter al in het zand ligt en misschien een heel stuk naar links is gewaaid door de wind.

Raak schieten vanaf een grote afstand is dan ook een uitdaging op zich. Daarbij komt nog eens dat bijvoorbeeld het herladen van je wapen gemotioncaptured is. Codemasters heeft daar soldaten met ervaring met de wapens voor laten komen en heeft die gefilmd en in de game gestopt.

Mocht je afstandsvuur niet voldoende zijn omdat je tegenover een compleet peleton staat, dan heb je - als je gelukt hebt - de beschikking over een van de ruim vijftig voertuigen die in de game zitten. Je kunt tanks, jeeps, helikopters en verschillende soorten boten besturen om je aanval wat extra kracht bij te zetten.

Voor de echte explosieve kracht moet je toch echt vertrouwen op de voertuigen waar je geen directe controle over hebt. Hieronder valt de artillerie en de luchtsteun in de vorm van straaljagers. Als je deze mannen en hun apparatuur aan jouw kant hebt staan, dan voel je echt de macht van de Amerikaanse oorlogsmachine.

Pijn aan je ogen

Ook hier is weer veel werk in gestopt door de makers van de game. De schokgolven van de gigantische explosies doen niet alleen pijn aan je ogen, maar je voelt ze ook nog eens fysiek. De snelheid van de golf en de kracht ervan zijn allemaal precies uitgerekend en zullen je dus precies zo raken als ze dat in het echt zouden doen.

Dat doen de kogels van de tegenstanders overigens ook. Een kogel tussen de ogen betekent een gruwelijke dood in een enkel schot, maar een schot in je hand betekent dat je ineens een stuk minder goed kunt richten. Het lichaam is opgedeeld in meerdere stukken en kan in verschillende gradaties geraakt worden.

Buiten adem

Al deze dingen hebben hun eigen uitwerking op de gameplay. In je been geraakt worden, houdt in dat je niet meer kunt rennen en sneller buiten adem bent. Een kogel tegen het torso heeft verschillende uitwerkingen, maar laat je in ieder geval even heel wazig zien, want zo'n klap incasseer je niet zomaar.

Een dodelijk schot hoeft jou dan ook niet in een keer te doden. Je kunt ook nog gorgelend in het opkomende bloed liggen te stikken, hopend dat een medic je nog een beetje kan helpen voordat het witte licht aan het einde van de tunnel bereikt is. Gelukkig heb je dan teamgenoten die je beschermen met hun eigen leven waarvan er altijd één een medic is die je zal komen helpen als je hem roept.

Uitgebreid commandosysteem

Nu bestaat je team altijd uit vier man aan wie jij leiding geeft. Je kunt ze via een kaart verschillende orders geven door een zeer uitgebreid commandosysteem, maar je kunt ze ook snel zonder een kaart te gebruiken orders geven. Je kunt zelfs bepalen wie de orders wel en wie de orders niet moet uitvoeren.

Nu is een team van vier soldaten niet heel erg groot, maar wel erg krachtig als de communicatie verloopt zoals dat moet. De kunstmatige intelligentie van de soldaten is erop aangepast dat ze doen wat ze moeten doen wanneer het nodig is, maar speel je samen met drie van je vrienden in de online co-op, dan kan dat nog wel eens fout lopen. Een beetje oefening haalt de oneffeneden er wel uit en zorgt er zelfs voor dat je alle militaire afkortingen zoals LZ, AO, Oscar Mike, RTB en dergelijke leert kennen en gebruiken.

Nu je weet wat je allemaal kunt doen en wat je allemaal kunt gebruiken om je objectives te halen op het eiland Skira, weet je natuurlijk al vrij veel. Het belangrijkste weet je echter nog niet: hoe speelt het en is het tof om te spelen? Om daar achter te komen zul je nog even moeten wachten, want zeer binnenkort kun je de review van Operation Flashpoint: Dragon Rising op GameZ.nl verwachten.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 09/10/2009