AMSTERDAM - De vice-president van Microsoft Game Studios, Phil Spencer, denkt dat motion control net als multiplayers op den duur de norm wordt voor de meeste games.

Na Nintendo houden Microsoft en Sony zich momenteel intensief bezig met het ontwikkelen van motion controllers voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Spencer stelt dat zowel motion control als spraakherkenning drastisch zullen veranderen wat spelers verwachten van games. "Net als bij multiplayer denk ik dat het de norm wordt. Een racegame zonder multiplayer verkoopt gewoon niet", zegt Spencer.

Hij benadrukt dat niet elke franchise meteen gebruik moet gaan maken van de nieuwe technologie, want het overhaastig implementeren van motion control zou niet goed zijn voor games. "We moeten er eerst van overtuigd zijn dat de ervaringen van wereldklasse zijn. De kwaliteit van die ervaring wordt bepalend."

Halo

Volgens Spencer zal Microsoft daarom voorlopig niet alle games onmiddellijk voor Project Natal uitbrengen. Hoewel de vice-president eerder aangaf dat ontwikkelaar Bungie bezig is met Microsofts motion control, lijkt een Halo-game voor de technologie nu nog niet in zicht.

"We gaan niet snijden in Halo om het speelbaar te maken met Natal", stelt Spencer. "We willen zeker weten dat we alleen rijke ervaringen kunnen bieden." Waar hij overigens aan toevoegt: "We hebben geweldige mensen die helpen om Halo te verbeteren."

Revolutie

Enkele weken geleden melden de baas van Square Enix nog dat spelers niet moeten denken dat motion controllers de revolutie brengen die ze beloven. "De impact [van motion control] zal minimaal zijn. Het is gewoon een verlenging van de gaming-functie", stelde Yoichi Wada.

Wada denkt echter net als Spencer dat de nieuwe technologie de norm gaat worden. "Vooral als een gebruikersinterface is het fantastisch”, zei hij over Project Natal. "En ik denk dat het snel de standaard zal worden."