AMSTERDAM - Neil Thompson van Microsoft heeft laten weten dat ze erin zijn geslaagd om de Xbox 360 om te vormen tot een ‘home entertainment hub’. “

Op sommige momenten had ik alleen graag gezien dat we net zo alert waren als Sony”, aldus de senior regional director.

Hiermee doelt Thompson op het feit dat Sony andere zaken aan de PlayStation 3 heeft toegevoegd die niet aan games gerelateerd zijn zoals Vidzone, Movies on Demand en Home. “Wij richten ons vooral op onze kernkrachten”, zegt hij. “Wij denken dat games een van onze kernkrachten is, we denken dat het brede entertainment aanbod een grote kracht is, en Live betekent daarbij onze unieke marktpositie.”

Hoewel de Xbox 360 volgens Thompson inmiddels is neergezet als een home entertainment apparaat, zegt hij dat Microsoft hier nog niet klaar mee is. Ook is hij van mening dat hardware niet langer het belangrijkste is voor de toekomst van de Xbox 360. “De evolutie van de consoles zal in de toekomst allemaal om software en services draaien”, zegt hij.

Aftroeven

Het gebeurt niet vaak dat Microsoft of Sony een positieve uitspraak doet over de andere partij. Zo liet Aaron Greenberg van Microsoft vorige week nog weten dat ze de first-party games van Sony flink zullen ‘aftroeven’ tijdens de komende feestdagen.

“Als je naar de najaarsperiode kijkt, dan doen we zeker niet onder voor Sony,” zei de director of product management van Microsoft. “Zij hebben natuurlijk Uncharted en Ratchet, maar als je Halo 3: ODST, Forza 3, Left 4 Dead 2 of de exclusieve content van GTA IV wilt spelen dan kun je die alleen op de Xbox 360 vinden.”