AMSTERDAM - Onlangs lanceerde Microsoft een nieuw initiatief waarmee het certificatieproces van games voor Games for Windows een stuk efficiënter zou moeten worden. Vandaag laat het bedrijf weten dat ze zich hiermee vooral op kleine onafhankelijke ontwikkelaars willen richten.

De nieuwe regels die Microsoft heeft opgesteld voor het platform worden door het bedrijf zelf gezien als een doorstart van Games for Windows. Ontwikkelaars die eerst namelijk teveel obstakels zagen bij het ontwikkelen voor dit platform moeten volgens Microsoft door minder financiële en technische belemmeringen nu wel over stag gaan.

“Door het zelf-certificatieproces bieden we feitelijk iedere ontwikkelaar – indie of hoger, van een team dat bestaat uit één of twee mensen tot aan de grote ontwikkelaars – dezelfde gereedschappen voor de animaties”, vertelt Perri Munsell, director of Windows consumer product manager. “Het wordt niet alleen makkelijker, het wordt toegankelijk.”

Windows 7

Ook ziet Munsell grote mogelijkheden bij de komst van Windows 7 deze maand. Omdat dit nieuwe besturingssysteem over een ingebouwd ‘multi-touch systeem beschikt zou hij graag met kleine ontwikkelaars willen gaan samenwerken om flink wat touch-games naar Games for Windows te brengen.

Multi-touch wijst op een technologie waarbij het voor gamers mogelijk wordt om met behulp van een touch-screen of touch-table games te besturen die reageren op de aanraking van meerdere vingers. Hiervoor is echter wel speciaal ontworpen software nodig en Munsell denkt dat er genoeg indie-ontwikkelaars te vinden zijn die deze titels voor Games for Windows kunnen gaan ontwikkelen.

“Dat zou de technologie pas echt tot leven laten komen. Want multi-touch op zichzelf? Daar is eigenlijk niets bijzonders aan. Maar multi-touch met een geweldige applicatie van een partner? Daar ontstaat de magie”, aldus Munsell. Wanneer we de eerste games na de doorstart van Games for Windows mogen verwachten kon hij echter nog niet melden.