HAARLEM - Jason Vandenberghe, creative director bij Ubisoft, zegt dat gamers in Red Steel 2 daadwerkelijk over bepaalde ‘skills’ moeten beschikken, en dat het simpelweg zwaaien met de WiiMote niet langer voldoende zal zijn.

“We hebben het zwabber-probleem verslagen”, zegt Vandenberghe. “Je kunt het niet langer op deze manier spelen."

"Controls zijn het belangrijkste element bij het spelen van een game en als je dit niet direct goed doet, maakt de rest ook niets meer uit."

"Met Red Steel 2 beloven we om het echte zwaardvechten naar de Wii te brengen, en met de MotionPlus maken we die belofte werkelijkheid.”

Oudere Nintendo-games

Verder wist de creative director nog te melden dat het mogelijk zal zijn om een steekbeweging met het zwaard te maken en dat de game nooit onder de zestig frames per seconde zal dalen.

Niet alleen heeft Ubisoft blijkbaar gekeken hoe ze zelf de besturing konden verbeteren want volgens Vandenberghe heeft het team ook bepaalde functies uit oudere Nintendo-games overgenomen.

Zelda

Zo blijkt het lock-systeem uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time Ubisoft te hebben geïnspireerd om dit ook in Red Steel 2 te verwerken.

“Zelda is een geweldig voorbeeld van een juiste toepassing van deze lock-combat. En ik heb altijd zoiets van: ‘Als het niet kapot is, probeer het dan ook niet te maken’. Ik houd er van om te kijken wat in het verleden heeft bewezen goed te werken”, aldus de creative director.

Groot risico

Aanvankelijk zou Red Steel 2 nog dit jaar verschijnen maar Ubisoft had enige tijd geleden besloten om de game samen met Splinter Cell: Conviction te verplaatsen naar een release in 2010. De game zal enkel speelbaar zijn met de Wii MotionPlus, iets dat door Ubisoft als een zeer groot risico wordt gezien.

“Ik zou dolgraag willen zeggen dat de game ook speelbaar is met de normale controller, maar de gameplay komt gewoon niet tot zijn recht zonder de MotionPlus”, zei Vandenberghe onlangs. “Die core-ervaring is er gewoonweg niet zonder dat ding.”