‘Demo’s zijn doodsteek voor game-ervaringen’

HAARLEM - Peter Molyneux heeft laten weten dat hij niet een enorme voorstander is van het uitbrengen van game-demo’s. “Ze zijn de doodsteek voor game-ervaringen”, aldus de baas van Lionhead Studios.

In plaats van het uitbrengen van een demo meent Molyneux dat het verstandiger is om het eerste deel van een game gratis aan te bieden. “Ik haat demo’s”, zegt hij in een interview met Edge.

“In de afgelopen jaren heb ik vele demo’s gemaakt en die hebben of de complete game verpest, of teveel aan de gamer vrijgegeven, of ze zorgden voor verwarring bij de mensen.”

“Dus ik heb maar voorgesteld dat we de eerste 45 minuten van de game gratis moeten weggeven”, aldus de game designer.

Op dit punt voegde Molyneux deze week overigens de daad bij het woord want het eerste hoofdstuk van Fable II Episodic is sinds gisteren gratis te downloaden via Xbox Live.

Groot gat

Verder liet de game designer weten waarom hij ervoor heeft gekozen om Fable II een jaar na de release alsnog als download aan te bieden.

“Ten eerste heb ik gekeken naar het aantal Live gebruikers dat er op dit moment is – iets van tien miljoen en nog wat – en heb dat aantal vergeleken met het aantal mensen dat Fable II heeft gekocht, ongeveer drie miljoen. Ik zag dat daar een groot gat tussen zat.”

“En als een hebberige game designer vroeg ik mezelf af waarom dit was. Ik zou dan achterover kunnen leunen en erover blijven mopperen, of ik kan er wat aan gaan doen”, zegt hij.

Geknipt

Sinds gisteren is dus het eerste hoofdstuk beschikbaar van het in vijf delen opgeknipte Fable II. In de komende weken zullen tegen betaling de overige vier delen beschikbaar komen.

Tip de redactie