Review: Gran Turismo (PSP)

HAARLEM - Al jaren wordt Gran Turismo gezien als één van de toppers binnen het racegenre. Na delen op de PSone, de PS2 en de PS3, krijgt de PSP nu haar eerste deel. Komt deze racer echter goed tot haar recht op deze handheld?

Veel PSP-bezitters zaten al vanaf de lancering van het platform te wachten op een Gran Turismo voor deze handheld.

Na lang wachten, is het eindelijk zo ver en wordt het geduld beloond. Aangezien we nog even moeten wachten op Gran Turismo 5 op de PlayStation 3 zou dit gezien kunnen worden als een zoethoudertje.

Voor gamers die de voorgaande delen hebben gespeeld op één van de andere PlayStation-consoles, zal het flink wennen zijn met dit deel. Niet langer is er een career mode waarin je begint met een simpele auto en deze langzaam maar zeker uitbouwt.

Vereenvoudigd

Deze keer heb je wel een bolide waarmee je start, maar veel is er niet te veranderen. Het gehele tuning-systeem is behoorlijk vereenvoudigd met kleine aanpassingen zoals de hoeveelheid downforce en hardheid van de banden.

Niet langer kun je nieuwe onderdelen aanschaffen om zo je auto sneller te maken of een betere wegligging te geven.

Ook de complete infrastructuur van de aan te schaffen auto's is veranderd. Elke in-game dag heb je de keuze uit enkele merken. Bij elk van deze merken worden vervolgens circa tien auto's getoond.

Zo wordt het aanschaffen van auto's een soort roulettesysteem waarbij het moeilijk is te achterhalen welke auto's het beste zijn en ook het verkrijgen van je favoriete auto is een hele klus. Zeker met de ruim achthonderd auto's waar je uit kunt kiezen, is het niet geheel begrijpelijk dat Polyphony Digital heeft gekozen voor dit systeem.

Veel gamers zullen waarschijnlijk dan ook de voorkeur geven aan de oude infrastructuur. Hoewel dit veel informatie geeft, zou het de overzichtelijkheid alleen maar ten goede zijn gekomen.

Korte speelsessies

Zoals eerder gezegd, mist Gran Turismo voor de PSP een career mode. Het is nu de bedoeling om één van de singleplayer-modi, een auto en een track te kiezen. Weg zijn de verschillende uitdagingen in de vorm van uithoudingsraces en dergelijke.

Nu kun je simpelweg kiezen uit een race, een time trial en driften. Natuurlijk – met het platform in gedachte - is het logisch dat er geen lange races in zitten, maar aan de andere kant is het wel een deel van de uitdaging in Gran Turismo.

Races bestaan standaard uit twee rondes, maar dit kun je aanpassen bij de opties. Verder race je tegen drie tegenstanders.

Time Trial is niets anders dan steeds betere tijden neerzetten en Drift is hetzelfde als in Gran Turimso 5 Prologue, namelijk geld verdienen met driften.

Zowel bij Time Trial als Drift zijn er geen standaard tijden of puntenaantallen die je kunt behalen. Dit haalt een initiële competitie om de eerste te zijn weg, aangezien je dit al vanaf het begin bent.

Keuze

Gelukkig zijn er genoeg tracks om je mee te vermaken, waardoor er nog aardig wat uitdaging is. Maar liefst 45 tracks staan er tot je beschikking. Naast de bovengenoemde singleplayer-modi is er nog een laatste uitdagingenmodus. Dit valt deels te vergelijken met het rijbewijzensysteem uit voorgaande delen.

Er zijn nu echter alleen beloningen in de vorm van geld en niet meer het vrijspelen van extra's, met uitzondering van wat extra filmpjes en de mogelijkheid om je eigen muziek vrij te spelen. Hiernaast heb je de mogelijkheid om de verdiende auto's te delen met andere mensen in de buurt die de game ook hebben, of met Gran Turismo 5 op de PlayStation 3.

Om de houdbaarheid nog wat te vergroten, is er een ad-hoc modus toegevoegd. Dit houdt in dat je lokale multiplayer kunt doen in de vorm van standaard races.

Hierbij heb je echter maar drie opties en dat betekent dat je tegenstanders een voorsprong krijgen aan de hand van de optie die jij selecteert. Toernooitjes zijn niet mogelijk, net als de optie om online tegen coureurs over de hele wereld te racen. Een optie die er onderhand toch wel in mocht zitten.

Witte lijnen

Bij racegames is het normaal dat je witte lijnen ziet op het asfalt, maar doorgaans gaat het dan om lijnen in de lengte.

Helaas is in Gran Turismo PSP de pixel-afscheiding regelmatig te zien in de vorm van witte, dunne strepen door het scherm. De filmpjes zien er prachtig uit, de herhalingen ook, maar tijdens de races bekruipt het gevoel dat dit wel iets beter had kunnen zijn.

Zo zijn de verschillende perspectieven van de auto niet allemaal even mooi afgewerkt. In de cockpit view lijkt het hele binnenwerk zwart, wat een vreemde gewaarwording is. Zo zijn er meer grafische minpunten.

De omgevingen rond de tracks hadden iets voller gemogen. Kanttekening is dat de game soepel loopt op zestig frames per seconde.

Precisiewerk

Gran Turismo voor de PSP speelt tijdens de races zoals je verwacht van deze titel. De besturing zit goed, waarbij kleine tikjes tegen de analoge stick voor precisie in het stuurwerk zorgen.

De tegenstanders rijden een vaste lijn op de baan, maar gaan in dit deel wel iets aan de kant, wat een duidelijke verbetering is ten opzichte van vroegere delen. Jammer genoeg maakt het weinig uit of je tegen een railing aanrijdt of dat je van achteren wordt aangereden.

Het blijft leuk dat in Gran Turismo de auto's elk een ander geluid hebben en dit is in deze versie niet anders. Muziek tijdens het racen verveelt niet snel en mocht dit wel gebeuren, dan is er de eerder genoemde optie om eigen muziek te importeren.

Al met al blijft Gran Turismo voor de PSP qua besturing, het uitgebreide aantal parkoersen en de enorme hoeveelheid auto's een goede racer. Het is alleen jammer dat men bij Polyphony Digital voor een andere interface met minder modi heeft gekozen die niet tot zijn recht komt en juist voor chaos zorgt. Ook grafisch laat Gran Turismo PSP wat steken vallen, waardoor deze game bij ons overkomt als een gehaast product. (72%)

Platform: PSP | Release: 1 oktober 2009

Tip de redactie