AMSTERDAM - Forza Motorsport 3 gebruikt nog niet alle kracht van de Xbox 360, benadrukt de director van de racegame nogmaals. Er is nog genoeg uit de Xbox 360 te halen.

“Het is echt een krachtig systeem,” zegt Dan Greenawalt van Turn 10 op een Microsoft event vorige week. Hij legt uit dat het ontwikkelen van games anders gaat dan mensen misschien denken.

“Als je een game ontwikkelt, gebruik je altijd 100 procent van de hardware. Zelfs als het een arcade game is. Maar als je een first party-ontwikkelaar bent met een slim ‘world-class’ ontwikkelingsteam dat vanuit alle hoeken van de industrie komt, dan leer je trucjes.”

Greenawalt vergelijkt het maken van een game met de puzzelgame Tetris.

Verkeerd

“Met Forza 2 waren we voor zover ik weet de eerste game op de 360 die 60 frames per seconde aankon. We deden een hoop dingen verkeerd toen we het model aan het bouwen waren.

We deden ook een aantal dingen goed, maar net als bij een legpuzzel duurt het de eerste keer een uur voordat je klaar bent. De tweede keer duurt het een half uur en uiteindelijk duurt het maar 15 minuten, omdat je leert hoe je het sneller kunt bouwen.”

Simuleren

Eerder zei Dan Greenawalt dat Forza Motorsport 3 zó goed is in het simuleren van het racen in een auto dat het mijlenver weg staat van andere racegames op de markt.

De demo van Forza is inmiddels beschikbaar op Xbox LIVE voor Goldmembers. Forza Motorsport 3 verschijnt exclusief voor de Xbox 360 en ligt op 23 oktober in de winkels.