Een geheime oorlog die uitloopt op een complete burgeroorlog en dan wordt onderbroken door een onverwachte, maar zeer gevaarlijke ontwikkeling. Dat geeft genoeg voer voor flink wat gevechten en vechten doe je natuurlijk het liefst met superhelden.

Laat Marvel: Ultimate Alliance 2 je nu net die mogelijkheid geven. Zoals gezegd volgt het verhaal in deze game die van de eerder uitgebrachte comic-reeksen The Secret War en The Civil War.

Hierin worden superhelden voor de keuze gesteld om hun identiteit bekend te maken en zich te registreren, zodat de regering meer controle over deze figuren kan uitoefenen.

Geen drastische gevolgen
Dit wordt in het leven geroepen nadat er flink wat doden zijn gevallen door meerdere uit de hand gelopen acties van de bekende mutanten. Niet elke held is het eens met de Registration Act en kiest het rebellenpad. Deze moeten natuurlijk volgens de wet tegengehouden worden en daar worden de geregistreerde helden voor ingezet.

Na het spelen van het Secret War-gedeelte zul je zelf ook de keuze moeten maken om je te registreren of om dat niet te doen. Drastische gevolgen heeft dat niet. Het beperkt de keuze van de superhelden ietsjes.

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor Iron Man als je wel registreert en kun je kiezen voor Captain America als je rebel wordt. Daarnaast krijgt elk lid van je team - die overigens volledig achter jouw keuze staat - twee krachten die afhankelijk zijn van je keuze en daar ook bij passen.

Eindbazen

De belangrijkste gevolgen van de keuze zouden het verloop van het verhaal en het verschil in missies zijn. Helaas is dit bijna niet het geval, aangezien de missies nagenoeg gelijk zijn. Het level design is exact hetzelfde, alleen de objectives zullen iets anders zijn. Zo zal je als geregistreerde misschien bommen moeten plaatsen en zul je die moeten verwijderen als rebel zijnde.

Natuurlijk zijn de eindbazen van de levels wel anders. Nu vereisen bijna alle eindbazen geen speciale aanpak, hoewel je hier en daar een enkeling tegen zal komen die wel een speciale aanpak nodig heeft. Wil je alle eindbazen meemaken, dan zul je de game toch echt twee keer moeten spelen.

Fusion moves

Daarbij moet je de game twee keer spelen om alle fusion moves te kunnen zien. Deze fusion moves zijn nieuw in Marvel: Ultimate Alliance 2. Deze moves bundelen de krachten van twee bepaalde superhelden waarmee je dan speelt, om zo een superkrachtige aanval uit te voeren. Deze variëren van grote clearing moves die een heel beeldscherm kunnen leegruimen, tot kleinschalige targeted moves die een persoon erg veel schade kunnen toedienen.

Hoewel elke superheldencombo een aparte move heeft, klopt de claim van 200 unieke fusion moves toch niet helemaal. Je zult er misschien een tiental verschillende zien. Daarmee bedoelen we dat de moves misschien wel door andere helden worden uitgevoerd, maar ze verschillen wezenlijk niet van een move die twee anderen ook kunnen doen.

RPG-element

Daarnaast is het RPG-element van deze game niet bijzonder diep te noemen. Je kunt wat punten verdelen en je unlockt op level 5 en 10 wat extra krachten, maar echt heel veel merk je hier niet van. Ook mist de game een goed combo-systeem, waardoor je eigenlijk de hele game bijna dezelfde aanval zult uitvoeren.

Al snel zul je een aanval vinden die erg effectief is en die je lekker makkelijk en veel kunt herhalen voor maximaal effect. Nu kun je ‘on the spot’ wisselen van superheld en dat is af en toe leuk, maar dan merk je ook dat de helden niet goed gebalanceerd zijn.

Wolverine is bijvoorbeeld erg sterk met zijn klauwen en is bijna niet dood te krijgen, omdat hij zijn levensbalk automatisch aanvult. Speel je daarentegen met Gambit, dan merk je dat hij niet heel sterk is van afstand en dichtbij ook niet heel veel kan uitrichten. Daar komt nog eens bij dat zijn levensbalk niet automatisch aanvult.

Gesprekskeuze

Ook het gespreksysteem erg vreemd. Tijdens een gesprek krijg je de keuze uit drie zinnetjes. Elk van die zinnetjes heeft een insteek: Agressive, Diplomatic of Defensive. Kies je consequent dezelfde, dan krijg je een ingame bonus die er bij past.

Naast de slechte voice acting van degene waarmee je het gesprek voert en de zinnen die jouw personage niet uitspreekt, lijken de zinnen soms helemaal niet agressief of defensief. Ze lijken erg op elkaar en doelen allemaal op hetzelfde. Daarbij komt nog eens dat die zinnen soms helemaal niet bij je gekozen personage passen. Naast de bonus die je kunt verkrijgen door dezelfde keuze te maken, maakt het helemaal niet uit wat je zegt. De loop van de game verandert er geen millimeter door.

Camerastandpunt

Wat ook niet wil veranderen, is het camerastandpunt dat je op momenten niet kunt aanpassen. De camera is op sommige punten namelijk door de speler te besturen, maar switcht soms naar een punt waarop jij deze niet meer kunt aanpassen. Dat zijn dan ook, vreemd genoeg, de punten waarop je weinig tot niets kunt zien.

Zo zijn er kamers die je betreedt, maar waar je niets kunt zien, omdat de camera op de ingang blijft hangen of zijn er gevechten die je moet uitvechten, terwijl je tegen een paal kijkt. Heel erg vervelend. Net zo irritant als het feit dat je soms vast komt te zitten in objecten en daar dan pas na een rare move of explosie weer uit kunt komen.

Marvel: Ultimate Alliance 2 heeft een zeer solide basis die de game ook zeker vermakelijk maakt, vooral als je het met drie andere vrienden on- of offline speelt. Nu zul je in zo'n zeven à acht uurtjes door de campaign heen zijn, maar daarnaast heb je nog een hoop losstaande missies en een hoop collectibles die andere kostuums en andere superhelden unlocken. Helaas heeft de game last van irritante punten als de slechte voice acting, het vreemde gesprekssysteem en de af en toe ronduit vervelende camera. Marvel: Ultimate Alliance 2 mist de superkrachten om hem echt speciaal te maken. (72%)