Het is al een tijd geleden dat Kingdom Hearts II uitkwam. In 2006 beleefden we in die game avonturen met Sora en zijn Disney-vrienden, maar bleven we met veel vragen zitten. Het lijkt er op dat Kingdom Hearts 358/2 Days deze vragen gaat beantwoorden.

Hoewel Kingdom Hearts 358/2 Days zich vóór Kingdom Hearts II afspeelt, is het wel zo handig om dit deel te hebben gespeeld. In het introfilmpje worden al beelden vertoond van het tweede deel en het spel lijkt niet erg veel uit te leggen over Organisation XIII of het eerste deel.

Het ziet er naar uit dat - hoewel dit de eerste Kingdom Hearts is op de DS - de game niet is bedoeld als instap in de serie, maar eerder als een soort uitbreiding fungeert. Ditmaal heeft Roxas de hoofdrol, die aan het begin van Kingdom Hearts II zeven virtuele dagen te spelen was. De game draait om zijn activiteiten als het dertiende lid van Organisation XIII binnen het jaar dat de held Sora slaapt.

Veel bekends

De titel van Kingdom Hearts 358/2 Days verraadt al een beetje wanneer het spel zich afspeelt, namelijk tijdens dit jaar, met uitzondering van de zeven dagen die zich aan het begin van Kingdom Hearts II afspelen. Het aantal komt dan neer op 358 dagen die worden doorgespeeld in het DS-deel. Dit is echter niet helemaal waar, want tijdens het spelen komt het wel eens voor dat er twintig dagen over worden geslagen.

Een dag in de wereld(en) van Kingdom Hearts bestaat eigenlijk uit een missie die Roxas in zijn eentje of met hulp van een van de leden van Organisation XIII moet uitvoeren. Na een vervelende tutorial die een aantal dagen duurt, kom je aan bij de missies. Die variëren van ‘verzamel vijf schatkistjes’ tot een gevecht met een eindbaas. Zodra de missie is voltooid, breekt de volgende dag aan of is er een tussenfilmpje te zien.

Veertiende lid

In deze filmpjes wordt meer verteld over het verhaal en in het bijzonder de band tussen Axel en Roxas. Ook andere personages zoals Riku en Mickey Mouse keren terug. Nieuw is het meisje Xion, het veertiende lid van de organisatie. Tijdens het spelen van de Japanse versie werd nog niet duidelijk wat haar rol in dit verhaal is.

De gameplay lijkt op de voorgaande delen op de PlayStation 2, maar er zijn toch wel wat dingen veranderd. Zo zul je weer verschillende Disney-werelden bezoeken, maar ook de originele Kingdom Hearts-werelden zoals The World That Never Was en Twilight Town. Vingervlugheid is wederom een vereiste, want de real time-gevechten zijn net zo actievol als in de eerdere delen. Via de L-knop kunnen er shortcuts naar magie of items worden ingesteld, maar verder is het vooral knoppen rammen. Het touchscreen wordt niet gebruikt.

Lastig

Een groot gemis is de speciale functie van het groene driehoekje in Kingdom Hearts II. Hiermee konden met de juiste timing speciale aanvallen worden uitgevoerd, die varieerden per tegenstander. Hoewel de magische aanvallen van Roxas wel automatisch op de vijand worden afgevuurd, is het toch soms best lastig om een grote klap uit te delen. Hierdoor duren met name gevechten met een eindbaas erg lang.

Het battle-systeem lijkt daarom meer op dat van het eerste deel van Kingdom Hearts. Dit werkt nogal onhandig op de DS, aangezien je erg snel moet zijn en het vaak neerkomt op domweg button bashen terwijl je personage minder snel reageert dan je zou willen.

Gelukkig krijg je soms hulp van één of meerdere organisatieleden, die elk hun eigen speciale krachten hebben. Toch zijn sommige gevechten best pittig – dat is op zich positief, maar de vraag blijft of dit vechtsysteem geschikt is voor een handheld. Ook de camera werkt soms niet helemaal mee en moet met behulp van de R-knop worden bijgesteld.

Panel

Kingdom Hearts 358/2 Days voegt ook een nieuw gameplay-element toe aan de serie: het panel-systeem. Roxas heeft een aanpasbaar vak met een aantal hokken erin. In de verschillende slots kun je wapens, magie, levels, armor, items en vaardigheden stoppen – vrijwel alles dat het personage sterker maakt dus. Het vergt zodoende behoorlijk wat strategie en een beetje kennis van de missie om deze panels goed in te delen.

Zo kan magie bijvoorbeeld niet worden gebruikt als het niet in het panel zit. Bij een vijand die slecht tegen vuur kan, is het dan handig om vuurmagie te equippen. Met behulp van ‘link panels’ kan Roxas voorwerpen combineren om zo een groter effect te creëren. Hierdoor kan Roxas bijvoorbeeld twee Keyblades gebruiken in plaats van één.

Kingdom Hearts 358/2 Days kent ook een multiplayer-mode, die compleet losstaat van de singleplayer. Hier kunnen maximaal vier spelers samen missies voltooien of het tegen elkaar opnemen. Alle leden van Organisation XIII zijn speelbaar, maar ook Sora, Riku en verscheidene Disney-figuren kunnen worden gebruikt. Na wat puzzels en kleine vijanden verslaan spelers samen een eindbaas. Of de eindbazen ook moeilijker zullen worden naarmate de missies vorderen, is nog onduidelijk.

Sfeer

Kingdom Hearts 358/2 Days ziet er visueel goed uit op de DS. De stijl is mooi overgezet en de tussenfilmpjes doen niet veel onder voor de delen op de PlayStation-consoles. Jammer genoeg is de muziek exact hetzelfde als in Kingdom Hearts II. De kwaliteit van de muziek van Yoko Shimomura is goed en zeker zeer sfeervol, maar wat nieuws had geen kwaad gekund.

Voice acting komt alleen voor tijdens de tussenfilmpjes en dit klonk in het Japans vrij natuurlijk. De Engelstalige versie zal dezelfde stemacteurs bevatten als vorige delen, dus dat is een pluspunt. Tijdens de dialogen in het spel wordt er niet hardop gesproken, maar zijn wel kleine geluidjes te horen zoals kort gelach of een ‘hm?’. Waarschijnlijk heeft een DS-kaartje te weinig ruimte voor een game met volledig ingesproken dialoog.

Kingdom Hearts 358/2 Days zal met name de fans van eerdere delen aanspreken. Het is meer een uitbreiding van het verhaal, dat niet zonder voorkennis te spelen is. Het gevechtssysteem werkt helaas niet optimaal, maar hopelijk wordt dat goedgemaakt door het verhaal. De graphics en muziek zijn in ieder geval prima verzorgd.

Platform: DS | Release: 09/10/2009