Zoals er elk jaar een strijd is tussen FIFA en PES, zo is er ook elk jaar een strijd tussen de voetbalmanager-games. Na een afwezigheid van een jaar doet Championship Manager met haar 2010-editie ook weer mee op het strijdtoneel.

Afgelopen jaar ging de strijd der voetbalmanager-games tussen Football Manager en FIFA Manager. Hierbij was Championship Manager verrassend genoeg verdwenen. Het vele uitstellen werd uiteindelijk voor veel fans helaas afstel. Nu komt Beautiful Game Studios echter terug met een vernieuwde editie om zo weer een aandeel binnen het genre te winnen. De mannen en vrouwen achter de schermen hebben dus een jaar extra gehad om zo veel mogelijk te perfectioneren.

Talloze competities

Om te beginnen, hebben we aardig wat keuze in de te managen teams. Vooral Europa is goed vertegenwoordigd met talloze competities, tot maar liefst tien competities in Engeland, de bekers niet meegerekend. Vreemd genoeg missen enkele grote competities. Zo is er geen mogelijkheid om in de Verenigde Staten of in Afrika te voetballen, terwijl hier toch ook leuke spelers voetballen. Om dit te compenseren kent Championship Manager 2010 de Live Season-optie. Met deze optie maakt de game gebruik van het internet om zo daadwerkelijke uitslagen mee te nemen in het spel. Dit is echter wel maar eens per half jaar.

Vind je dat de rivaal van je favoriete team het op dit moment te goed doet, dan kan je daar als manager dus een stokje voor steken. Of je neemt juist je favoriete team onder handen en zorgt dat ze alsnog kampioen worden. Deze optie is echter niet voor langere tijd gratis. In eerste instantie krijg je één seizoen gratis, maar hierna dien je ervoor te gaan betalen. Het is echter maar de vraag hoeveel spelers dit hiervoor over zullen hebben en wat voor toegevoegde waarde dit heeft na de gratis periode.

Tactisch spel

Heb je eenmaal een team gekozen, dan kun je deze tot in de puntjes naar je hand zetten. Waar je spelers staan bij dode spelmomenten, de specifieke instructies die ze dan moeten volgen, welke looplijnen ze over het algemeen aan moeten houden en ga zo maar door. Voor de leek op het gebied van voetbalmanagement kan dit te veel informatie zijn, maar voor de veteraan is dit natuurlijk hemel op aarde.

Of je tactische beslissingen nut hebben gehad, kun je na de wedstrijden beoordelen met de ‘prozone’-functie. Hierin kan je belangrijke kansen en doelpunten laten analyseren. Door middel van getekende lijnen en commentaar zie je wat er goed of juist fout ging en dit kun je aanpassen voor je volgende wedstrijden.

Naast de beslissingen op het veld is het als manager ook belangrijk om buiten het veld belangrijke keuzes te maken. Welke spelers koop je aan, hoe laat je de spelers trainen en ga zo maar door. De trainingen zijn leuk vormgegeven en kun je aanpassen naar eigen inzicht. Helaas zijn de verhoudingen met de pers, fans en andere gebieden beperkt gebleven.

Op zoek naar evenwicht

Het scoutingnetwerk zit zowel goed als slecht in elkaar. Je kunt namelijk als manager bepalen naar welke landen je scoutingbudget gaat om zo meer kennis in dat land te vergaren. Nadeel is echter dat je vervolgens niet kunt beslissen naar welke soorten spelers de scouts op zoek moeten. Zo kan het dus voorkomen dat je een aanvaller aangeraden krijgt terwijl je dringend een keeper nodig hebt.

Heb je het team vormgegeven zoals je wilt en heb je de tactische keuzes gemaakt, dan is het tijd voor het echte werk, namelijk de wedstrijden. Tijdens de wedstrijden lijken je keuzes op het veld niet veel effect te hebben. Een speler wisselen heeft vaak weinig effect en ook als een speler moe is dan is dit niet te merken. Helemaal jammer is dat er op het veld soms behoorlijke fouten plaatsvinden die echt niet te danken zijn aan je spelers, maar aan de engine.

Grove fouten

Zo is het bij ons voorgekomen dat spelers de bal gewoon in niemandsland spelen terwijl er om hem heen drie spelers vrij staan. Ook lijken spelers af en toe gewoon de bal te vergeten en lopen ze daarna nog vrolijk door. Deze fouten zetten zich door in de 3D match engine, die aardig achterhaald is. Drie spelers lopen na een doelpunt eenvoudigweg precies hetzelfde te doen, namelijk eentonig juichen. Tijdens de wedstrijd zelf lopen de bewegingen vaker houterig in plaats van vloeiend. De menu's zijn gelukkig wel overzichtelijk gehouden, waarbij het natuurlijk even wennen is om overal je weg te vinden. Hiernaast zijn de geluiden simpel gehouden. Passend, niet uitbundig en voetbalmanagement-waardig.

Championship Manager 2010 heeft na een jaar afwezigheid zichzelf niet kunnen bewijzen in het land der voetbalmanagement-games. De matige 3D match engine is achterhaald ten opzichte van die van haar concurrenten en de fouten die spelers - ook door de engine – maken, zijn niet fijn voor het spelverloop. Toch zijn de uitgebreide tactische mogelijkheden interessant genoeg om uit te proberen voor een fan van dit soort games. (70%)

Platform: pc | Release: 11/09/2009