De Nederlandse game-industrie lijkt zich weinig aan te trekken van de recessie. Vandaag wordt namelijk duidelijk dat de totale markt van videogames in 2008 met 21,1 procent groeide tot een omvang van 585 miljoen euro. Dat blijkt uit de ‘Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013’.

Dit onderzoek is uitgevoerd door accountant- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC), en hieruit blijkt verder dat de markt naar verwachting nog verder zal groeien naar 859 miljoen euro in 2013. Dat is een gemiddelde groei van ach procent per jaar. De verkoop van consolegames, online-games en mobiele-games groeit hierbij sterk, terwijl de verkoop van pc-games steeds meer terrein aan het verliezen is.

Ook de bestedingen aan in-game advertenties nemen de komende vijf jaar een grote vlucht want deze zullen volgens PwC jaarlijks met bijna zestien procent gaan stijgen. Het is de derde maal op rij dat de Nederlandse gamemarkt meer dan een vijfde groeit. Voor dit jaar berekent PwC een lager groeipercentage van bijna 9,6% als gevolg van een grotendeels verzadigde consolemarkt.

Nieuwe generatie

Uit de Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013 blijkt dat de markt na 2011 weer zal worden aangewakkerd door de dan voorspelde komst van een nieuwe generatie consoles. “In tijden van crisis zoeken gezinnen entertainment meer in hun eigen huis dan dat ze buitenshuis doen. De game-industrie profiteert van deze tendens”, zegt John Middelweerd van PwC.

De console gamemarkt is ongeveer goed voor de helft van alle inkomsten in de Nederlandse game-industrie. In 2008 waren voor het eerst alle drie de nieuwe consoles van de drie belangrijkste fabrikanten (Sony, Nintendo en Microsoft) verkrijgbaar. De markt groeide met 29,5 procent tot 294 miljoen euro. De komende jaren zal de groei naar verwachting matigen, om in 2011 dus weer aan te trekken.

Duurdere games

De verwachte marktomvang voor consolegames in 2013 bedraagt 421 miljoen euro. De hoeveelheid consolegames die de komende vijf jaar wordt verkocht zal groeien van 8,1 miljoen stuks in 2008 naar 11,3 miljoen stuk in 2013, een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,9 procent. De gemiddelde prijs van een consolegame groeit licht van 36,30 euro in 2008 naar 37,30 euro in 2013.

De online gamemarkt groeit snel, mede dankzij de hoge breedbanddichtheid in Nederland en een breder aanbod van online-games. In 2008 bedroeg de marktomvang 190 miljoen euro, in 2013 is dat naar verwachting 307 miljoen euro. Steeds meer mensen zullen online multiplayer games, zoals World of Warcraft, gaan spelen. Naar verwachting 2,6 miljoen in 2013 tegenover 1,57 in miljoen in 2008.

Online en mobiel

De populariteit van online- en mobiele-games is volgens PwC niet alleen te danken aan de consument, maar ook aan het feit dat de gamemarkt volwassen wordt. John Middelweerd: “Gamemakers ontwikkelen games voor meerdere platformen om zo risico’s te spreiden. In plaats van het complete budget aan te wenden voor miljoenenprojecten, houden ontwikkelaars zich tegenwoordig vaker bezig met het ontwikkelen van bijvoorbeeld wireless-games tegen relatief lage kosten.”

De markt voor pc-games blijft volgens het onderzoek van PwC lijden onder de populariteit van andere marktsegmenten. In 2008 daalde de marktomvang met 15,8 procent tot 48 miljoen euro. Voor de komende vijf jaar bedraagt de jaarlijkse daling gemiddeld 2,6 procent.