HAARLEM - “De Dreamcast heeft de weg aangelegd voor moderne internet services zoals we die nu op de hedendaagse consoles zien”, zegt Peter Moore van EA Sports op de dag dat het tien jaar geleden is dat SEGA’s Dreamcast het levenslicht zag.

Op zijn weblog blikt de baas van EA Sports, die voorheen werkzaam was bij SEGA, terug op de console van zijn voormalige werkgever.

“Ik denk niet dat het een overstatement is als ik zeg dat de Dreamcast en zijn online netwerk de fundering heeft aangelegd voor alles wat we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen”, zegt Moore.

Online gameplay, het verbinden van een grote groep gamers, tegen anderen of juist samen met elkaar kunnen spelen en downloadbare content zijn zaken die volgens Moore werden geïntroduceerd door de Dreamcast.

De baas van EA Sports ging daarnaast ook nog in op de theorie dat Electronic Arts mogelijk aan de basis stond van de ondergang van SEGA’s console.

Vroege ondergang

“In de afgelopen jaren is het me vaak gevraagd of de beslissing van Electronic Arts om geen games te ontwikkelen en uit te geven voor de Dreamcast een grote bijdrage heeft geleverd aan de vroege ondergang van de console. Maar dat zullen we nooit echt zeker weten”, zegt hij.

“Het is natuurlijk ook moeilijk om tegen de rationele denkwijze van EA in te gaan als je de uiteindelijke uitkomst ervan hebt gezien.

Je maakt jezelf klaar voor de komst van de PlayStation 2 en zet al je middelen in voor deze nieuwste versie van Sony’s zeer populaire videogame platform. Je kunt nu natuurlijk moeilijk in discussie gaan over de resultaten hiervan.”

Teveel games

Tot slot wist Moore nog te melden dat de achttien launch-titels die op 9 september 1999 in de winkels verschenen er waarschijnlijk drie of vier teveel waren.

Ook wil hij nog even duidelijk maken dat het niet SEGA Amerika was die de stekker uit de Dreamcast had getrokken maar dat dit een beslissing van SEGA Japan was.