Het levenswerk van regisseur James Cameron, de maker van Titanic en Terminator 2: Judgement Day, komt tot uiting in de film Avatar. Dat schept hele hoge verwachtingen. Daarbij hoort natuurlijk een game en logischerwijs schept ook dat flinke verwachtingen.

James Cameron is al ruim veertien jaar bezig met dit project en hij vond dat de tijd nu rijp was voor de film. De special effects zijn eindelijk ver genoeg om zijn visie ook echt in beeld te brengen. Die visie gaat over de toekomst en dan met name het verhaal van Jake Sully, een veteraan die vanaf zijn heupen verlamd is. Ondertussen heeft de mensheid op de planeet Pandora een supermineraal gevonden, genaamd Unobtanium. Dit mineraal is zo krachtig dat het zo’n twintig miljoen per ons moet opbrengen.

Iets wat zoveel waard is, lokt natuurlijk een oorlog uit tussen de mensen en de huidige bewoners van de planeet waarop we bomen van drie kilometer hoog en beesten als Viper Wolfs tegen komen. De Na’vi, grote blauwe wezens met een katachtige verschijning en een bijpassende staart, zijn de bewoners en die laten de verwoesting van hun planeet niet zomaar gebeuren.

Geest van Sully

De geest van Sully wordt in het lichaam van een Na’vi gegoten zodat hij weer kan rondlopen en de lucht op Pandora kan ademen. Al snel wordt hij verliefd op een grote blauwe vrouw en besluit hij te vechten voor de oorspronkelijke bevolking van de planeet.

De game speelt zich lang voor dit verhaal af en je begint als een RDA (Resources Development Administration) soldaat. Je gaat de strijd aan met de drie meter lange blauwe wezens en speelt de game als third person shooter. Dit voelt allemaal zeer standaard aan en ziet er heel kleurrijk uit.

We kregen ook de mogelijkheid om een van de mechs van uit de film/game te besturen, wat een machtig gevoel gaf. Jammer genoeg konden we het ding niet meenemen na een bepaald obstakel en dat bleek ook een reden te hebben. We kregen namelijk de keuze om de oorlog op deze manier te vervolgen, of we konden van kant switchen en als Na’vi verder te gaan.

180 graden draai

Hoewel het shooter-gedeelte goed aanvoelde en we niet de behoefte hadden om te switchen, waren we toch wel heel nieuwsgierig hoe het was om als drie meter lange katachtige alien te spelen. Dat was dan ook een 180 graden draai op gameplay-gebied. Nog steeds werd de actie in third person weergegeven, maar de hele vechtstijl bleek anders. In plaats van schieten, was het nu ineens close combat. De Na’vi hebben dan ook wel heel wat dingen tot hun beschikking om dit tof te maken.

Zo hebben ze veel verschillende wapens, waaronder een pijl en boog voor de afstandsschoten die je soms echt nodig hebt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook voor een bepaalde tijd onzichtbaar worden. Zo kun je makkelijk dichtbij komen en de mensen een kopje kleiner maken. De mensen hebben ook wat tot hun beschikking. Zo hebben ze bijvoorbeeld Repuslion power, waardoor de lokale fauna op een afstandje blijft.

In 3D

Wij speelden Avatar: The Game overigens in 3D. De film zal in 3D in de bioscoop komen en waarom zou je dit dan niet doortrekken naar de game? Het enige ‘nadeel’ is dat je met een brilletje op je neus voor een speciale TV moet gaan zitten. Dat voelt een beetje idioot, maar het geeft wel een heel tof effect, vooral op het zeer dichtbegroeide en kleurrijke Pandora. De takken, bloemen en rotsblokken vliegen je om het hoofd. Heb je geen 3D TV - wat we ons heel goed kunnen voorstellen, want ze kosten nogal wat, dan hoef je het niet met een mindere versie te doen. Tenminste, als we Ubisoft mogen geloven.

De inmenging van James Cameron belooft veel goeds. Hij is al veertien jaar bezig met dit project en zal de game hoogstwaarschijnlijk niet in een slechte filmgame laten eindigen. Wat wij gespeeld hebben, voelde qua besturing vrij standaard. De omgeving bleek wel behoorlijk origineel en dat was dan ook iets wat we nog nooit op die manie in een game hadden gezien. Evenals de wezens die we tegenkwamen. Het spelen als Na’vi was een gigantische afwisseling en dat moet je maar net willen. We hebben hoge verwachtingen van de film en als de game op hetzelfde niveau komt te liggen, dan kunnen we ook niet wachten om de fantastische wereld zelf te verkennen.

Platform: Xbox 360, PS3, Wii, PSP, DS, pc | Release: december 2009