Volgens Phil Spencer van Microsoft Game Studios is het niet alleen van groot belang dat ze meer games verkopen dan hun concurrenten, maar moeten ze ook constant grote risico’s blijven nemen die de Xbox 360 in zijn ogen tekenen.

Spencer benadrukt dat dit de reden is dan Microsoft blijft inzetten op nieuwe concepten als Natal, om via die weg een eigen markt te kunnen veroveren. Ook het meerdere malen uitgestelde Alan Wake is volgens de baas van Microsoft Game Studios een van de risico’s die Microsoft neemt.

“Toen ik de baas werd van Microsoft Game Studios was Natal een van de dingen die we zeker wilden doen, en we moesten de focus van de verschillende studio’s hier dat ook direct op vestigen”, vertelt hij. “En Kudo Tsunoda (baas van het Natal-team, red.) moest wat mij betreft als creative director deze zaken gaan waarnemen.”

Speerpunten

“Maar daarnaast wilde ik ook graag hetzelfde soort leiderschap zien rond Live. Ik vroeg toen: ‘Hoe kunnen we de organisatie zich meer laten focussen rond onze speerpunten en ervoor zorgen dat alle games bestaan voor een bepaalde reden?’” Volgens Spencer komt het namelijk te vaak voor dat er alleen maar gekeken wordt naar de financiële mogelijkheden of iets wat de concurrentie doet.

“Ik heb toen ook flink bezuinigd op een aantal zaken. Zaken die leuk waren maar die strategisch gezien niet in ons straatje paste. Dat betekende ook opnieuw investeren in mensen en studio’s die moesten gaan werken aan de zaken die echt belangrijk zijn: Natal, Live en core-games”, aldus de Microsoft-topman.

Twintig games

“Microsoft Game Studios zal niet twintig games per jaar gaan uitgeven, dat is niet wat de 360-consument nodig heeft”, meent Spencer. “Het gaat niet om het hebben van een derde plank vol met degelijke games, we willen alleen de acht tot tien games uitgeven die tot de gouden standaard voor de Xbox 360 behoren.”